25 Dec
25Dec

היסטורית משחקי הקופסה

משחקים אלו היו קיימים ברוב התרבויות העתיקות במהלך ההיסטוריה.  במהלך חפירות ברחבי העולם התגלו משחקים שונים . בין המפורסמים שבהם:

א. במספר קברים במצרים התגלה משחק "סנת"  - המשחק הקדום ביותר אשר מניחים שהוא שוחק לפני כמה אלפי שנים.

ב. בחפירת קברים מלכותיים באור שבשומר התגלה המשחק המלכותי של אור - . מניחים כי המשחק שייך למאה העשרים ושש לפני הספירה.

חלק מהמשחקים העתיקים שהם משחקי קופסא אסטרטגיה עדיין נפוצים גם בזמננו אנו, לדוגמה:

1. גו (GO) - משחק לוח שמקורו בסין העתיקה. גו נחשב למשחק הלוח העתיק ביותר בעולם שעדיין משחקים בו עד היום

2. שחמט - אחד מהמשחקים השכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית. המשחק מקובל ברחבי העולם כתחביב וכספורט תחרותי כאחד. למשחק קיימות גרסאות רבות,

3. דמקה - משוחק לשני שחקנים שבדרך כלל משוחק על לוח בן 64 (8 על 8) משבצות (הלוח שמשמש גם למשחק השחמט.

4. שש-בש - משחק קוביות לשני שחקנים. זהו משחק מזל ואסטרטגיה שבו יש חשיבות למיומנות השחקן. מבין משחקי הלוח הפופולריים כיום, זהו אחד העתיקים ביותר. המשחק התפתח מהמשחק המלכותי של אור.

דומינו , משחקי קופסה

תור הזהב עבור משחקי הקופסה המודרניים

בעשור האחרון במאה העשרים משחקי הקופסה שמקורם בעיקר מגרמניה תפסו תאוצה בשוק האמריקאי. המשחקים היו בעלי מספר מאפיינים ייחודיים שהיוו חידוש לשחקני משחקי הקופסה בארצות הברית. נהוג לייחס את הסנונית הראשונה לתור הזהב למשחק המתיישבים בקטאן שיצא לאור בשנת 1995 בגרמניה והיה למשחק הגרמני הראשון שהופץ בארצות הברית. המשחק עורר ערגה מחודשת למשחקים אלו ובשנת 2010 מספר פרסומים התייחסו לגידול המשמעותי בהיצע המשחקים כ"תור הזהב במשחקי הקופסה".

אחת התופעות הייחודיות למשחקי הקופסה מתקופה זו הוא הדגש שניתן למעצב משחק מסוג זה - שמות המעצבים התחילו להיכתב על גבי קופסאות המשחקים ובכך יצרו הערצה מסוימת ליוצרי המשחקים. לפיכך משחקים מאז שנות ה-90 מכונים גם לעיתים "משחקי מעצבים". יחד עם הגידול המשמעותי בהיצע ובמכירות משחקי הקופסה. התפתחו קטגוריות חדשות במשחקי קופסה. 

מגוון המשחקים המסחריים הנמכרים בחנויות הוא עצום והוא כולל משחקים המכוונים לאוכלוסיות שונות בנושאים רבים ושונים. ישנם מספר גדול בקטגוריות ותתי קטגוריות למשחקי קופסה , הנה שלושת הקטגוריות החשובות:

משחק קופסה - 12 חודשים

סוגים במשחקי קופסה

משחקי לוח

משחקי לוח הם קבוצה גדולה של משחקי הקופסה. משחק לוח הוא משחק המיועד לשחקן אחד או יותר, המתנהל בעיקר על-גבי לוח שסומן מראש לצורך זה, בהתאם לכללים קבועים מראש. בדרך כלל נעשה שימוש בכלי משחק שונים, כגון חיילי המשחק או קוביית המשחק.

 משחקי קלפים

משחקי קלפים הם קבוצה גדולה במשחקים אלו. משחקי קלפים משוחקים בעיקר על ידי חפיסת קלפים וללא לוח משחק, או שלוח המשחק הוא בעל חשיבות משנית במשחק. ישנם משחקי קלפים שמהווים ספורט בפני עצמם כמו הברידג'  והפוקר.  כיום, לאור התפתחות משחקי הקלפים בתוך התחביב ממשחקי הקופסה ניתן למצוא משחקים במגוון נושאים. לדוגמה המשחק טאקי , שהוא משחק ישראלי 

משחקי קוביות

משחקי קוביות הם סוג נוסף במשחקי קופסה. במשחקי קוביות עיקר המשחק מתרכז סביב קוביות המשחק, אשר יכולות להגיע במגוון צורות ומספר משתנה של פאות. לרוב, הקוביות משמשות כמרכיב שמכניס מזל לפעילויות אלו. משחק קוביות מפורסם ופופולרי הוא השש-בש אשר נערכים לו טורנירים ברחבי העולם עד היום.,

משחק קופסה - סבלנות

תועלות בהשתתפות במשחקי קופסה / לוח

השתתפות במשחקי קופסה / לוח היא פעילות בידורית ושעשוע אבל זוהי רק התועלת הראשונה בהשתתפות במשחק לוח.  בשנים האחרונות חלה התעוררות בפופולריות במשחקי לוח  ובשביל הרבה אנשים, משחק והשתתפות במשחקי לוח מחברת אותם אל העבר , והנה חלק מיתרונות במשחקי לוח

השתתפות ומשחק במשחקי קופסה / לוח מקרבת בין אנשים, מחזקת ומעמיקה את הקשרים והיחסים ביניהם ויכולה לעזור בלחבר ולפגוש אנשים חדשים. 

המשחקים יכולים להיות משחקים לשני שחקנים או יותר, בסיס משחק במשחקי לוח הוא שיתוף הפעולה, הוא דורש מהשחקנים לתקשר על ידי משחק קבוצתי, זאת הדרך המושלמת לבלות זמן איכות עם חברים, ולחזק את הקשרים החברתיים שלהם. , 

השתתפות במשחקי קופסה / לוח וביחוד משחקי קופסא אסטרטגיה במשחק מגבירה את הפעילות המחשבתית

ההשתתפות במשחק מסוג זה הוא תרגול מחשבתי, מפעיל בו זמנית אזורים שונים במוח האדם, האחראים לתגובות של התהוות הזיכרון, ומחשבות מורכבות לכל הגילאים. קשר בין שחקנים במשחק זהו תרגול הכרחי ביכולות קוגנטיבים כמו קבלת החלטות, מחשבה אסטרטגית ברמה גבוהה ופתרון של בעיות.

השתתפות במשחקי לוח ומשחקי קופסה אסטרטגיה מלמדת אותך איך להציב מטרות ולהתאזר בסבלנות 

ניצחון דורש אסטרטגיה וסבלנות, דברים אלו נלמדים, נרכשים ומתורגלים  בסביבה משוחררת מלחצים, לא מאתגרת יתר על המידה ובדרך כיפית ונעימה

משחק קופסה - גן חיות

השתתפות במשחקי קופסה / לוח היא פעילות מועילה להורדת לחץ (גם לחץ דם) ועשירה בצחוק וחיוכים.

מרכיב עיקרי וחשוב ללמידה חוויתית מהנה  והגדלת היצירתיות מגיע כהשפעה משנית בהשתתפות במשחקי קופסה / לוח, בנוסף צחוק ואוירה טובה וכיפית  עוזרים בהפחתת לחצים 

נטילת חלק במשחקי קופסה / לוח יוצרת אושר גדול יותר..

השתתפות במשחקי קופסה / לוח משחררת אֶנְדוֹרְפִין  חומר כימי טבעי במוח האחראי ל"הרגשה טובה" להורמון השמחה יש את היכולת  לשפר את הערנות ומשפיעה על יכולת ההכרתית של המוח, משאיר את האדם עליז, רחום ומלא תוכן.

 השתתפות במשחקי קופסה / לוח משפר את היצירתיות והביטחון העצמי..

לשחק במשחקים אלו זוהי הזדמנות מצוינת  להתחבר ולהיפתח, בנוסף זה עוזר להציג את הצד היצירתי באדם בצורה עדינה ורכה, מה שיכול להועיל לאנשים שקטים. משחקי קופסה / לוח הם כלי מדהים לילדים ביישנים או מבוגרים ביישנים. המשחק עוזר להם לפתח חוש אינדבדואלי חזק ויצירתי. הדבר מוביל להערכה עצמית גדולה יותר והרגשת שייכות ומורגש.

יש משהו במיקום המוצרים ועצמים פיזיים, ישיבה זה ליד זה בצמוד לשולחן, לאכול יחד פיצה - כל זה לא יקרה במשחקים דיגיטליים ברשת

זה נפלא להתאסף ביחד עם חברים ומשפחה, להיפגש פנים אל פנים, תוך משחק מהנה ואיכותי במשחקי קופסה / לוח.

משחק קופסה - גרסאות למשחק סבלנות

באיזה גיל כדאי להתחיל לשתף ילדים  במשחקי קופסה 

משחקי הקופסה הם אמצע מצוין לפתח את יכולות המחשבה, הבנת כללי המשחק והפעלת יכולות קוגניטיביות. ריכוז בפעולה ופתרון בעיות מצריכים הבנת כללי המשחק. ניתן להתחיל לשחק עם ילדים בגיל 3 ומעלה, כאשר הם מתקדמים בשפה וביכולת להבין הוראות פשוטות. בגיל זה, ילדים יכולים להתעסק במשחקים שדורשים התמודדות עם קוביות, כרטיסים או רמזים. המשחקים יעזרו להם לפתח יכולות חברתיות, כחומר לשחק עם עמיתים וכבר לא לבד, בגילאים מתקדמים יותר, בגילאי חמש - שש ומעלה, ילדים מסוגלים להתמודד עם משחקים מורכבים יותר, הכוללים מחשבה עבור יותר מצעד אחד, הם יכולים לחשבו על תכנון אסטרטגי ולוגיקה מתקדמת. הם יכולים להבין חוקים מורכבים יותר, לפתח יכולות תכנון, ולהוציא אנרגיה בצורה חכמה יותר. משחקי הקופסה בגילאים אלו יכולים להציע חוויות לימודיות, חוויות העשרה ורכישת מיומנויות תרגול לימודי בעיקר בתחומי התמודדות עם אתגרים ופתרון בעיות.

ילדים משתמשים במשחקי קופסה כדי לפתח יכולות חברתיות, יצירתיות וחשיבה לוגית. בגילאים בוגרים יותר בסביבות גילאי שמונה - תשע הם מפתחים במהלך המשחק יכולות קריאה וכתיבה בשימוש בהוראות המשחק והם נדרשים להבין את החוקים ולהתמודד עם אתגרים לוגיים. השחקנים יכולים להוציא כמות אנרגיה רבה במהלך המשחק, והם פעמים רבות ישתפרו ביכולתם לתכנן תכנית ולפעול בצוות. בנוסף, הם ילמדו לקבל החלטות מהירות ולהתמודד עם תוצאות.

אתם יכולים לשחק משחקי קופסה / לוח בכל זמן ובכל מקום

אין הגבלות, אין לחץ. זוהי אחת התועלות היותר טובות שניתן לשחק את משחקי לוח בכל מקום, ובכל זמן, האפשרויות הן אינסופיות, אתם יכולים להרגיש מתרגשים, הרפתקנים ואמיצים או אולי לבד ועצובים, אבל תמיד יש את ההזדמנות לשחק ולהתחבר לאנשים אחרים.

הוראות למשחקי קופסה

איך משחקים דמקה? מעבר להוראות לחץ כאן

איך משחקים דומינו? מעבר להוראות לחץ כאן

איך משחקים סבלנות? מעבר להוראות לחץ כאן

איך משחקים קח את זה בקלות - גן חיות? מעבר להוראות לחץ כאן

איך משחקים "טחנות"? מעבר להוראות לחץ כאן

איך משחקים "שנים עשרה חודשים"? מעבר להוראות לחץ כאן  

משחקי קופסה מבית ריצ'רץ' וודי

סיכום

משחקי קופסה הם משחקי חברותה לשנים עד ארבעה משתתפים. ניתן לשחק בהם בכל מקום וזהו זמן איכות כיפי לבלות עם חברים או עם כל המשפחה.

בריצ'רץ' וודי - צעצועי עץ ניתן למצוא מגוון רחב של משחקי קופסה הנמכרים און ליין באתר בכתובת www.toys-woody.co.il או בחנות הפיזית  ברחוב הצפירה 13 ירושלים