דומינו קלאסי  - איך משחקים

איך לשחק דומינו 

משחק הדומינו הקלאסי הוא משחק עם קוביות עץ המיועד ל 2-4 משתתפים, כאשר משחקים בו בתצורה של משחק ל2 משתתפים כל שחקן מקבל  7 קוביות . כאשר ישנם 3-4 משתתפים  אז כל שחקן מקבל 5 אבנים.

כל שחקן מקבל מספר זהה של אבנים. כל אחד בתורו מניח אבן דומינו על השולחן, כאשר הוא צריך להצמיד צד אחד שלה לפנים פתוחות של אבן שכבר הונחה. השני לוקח מתוך אבניו אבן שאחד מריבועיה זהה לריבוע של האבן שנמצאת על השולחן ומניח אותה בסמוך, השחקן הבא בתור חוזר על פעולה זאת, כך שמתקבל מראה של זוגות זוגות של מספרים זהים, לדוגמה (פסיק יסמן אבן אחרת): 2-5,5-4,4-1,1-3,3-0 וכן הלאה. ישנן אבני “דאבל” עם מספרים זהים בשני הצדדים, אותן נהוג להניח “שוכבות”.

מטרת המשחק 

מטרת משחק הדומינו היא בדרך כלל לצבור את מירב הנקודות, על ידי הנחת אבני הדומינו שלך בצורה המועילה ביותר, אם כי בחלק מהגרסאות זוכה השחקן הראשון שהניח את כל אבני הדומינו שלהם. המשחק יכול להיות אסטרטגי להפליא, ולמרות שמזל הוא חלק מהמשחק, קשה מאוד לנצח שחקן מיומן שמשחק בעקביות.

הוראות משחק דומינו - חוקים כלליים

ניתן לשחק דומינו על ידי שניים עד ארבעה שחקנים.

יש לערבב את אבני הדומינו לפני שמחלקים אותן בין השחקנים. עושים את זה על ידי הנחת האבנים עם הפנים כלפי מטה בעוד שחקן אחד מסובב אותם באקראי.

אם נותרו אבני דומינו שלא נבחרו – זה תלוי במספר השחקנים – הן יישארו הפוכות עם הפנים כלפי מטה ויילקחו על ידי השחקנים שלא יהיה להן מה לשחק בתורם.

סוגי משחקי דומינו

משחק הדומינו הינו משחק עתיק שראשיתו במזרח הרחוק במאה ה- 12. משחק הדומינו הוא משחק ממשפחת משחקי קופסה שלהם יש שימוש ותפוצה רחבה בקרב בני הנוער. למשחקי הקופסה יש מאפיינים רבים, יתרונות ותועלות שעליהם ניתן לקרוא במאמר המופיע אצלנו באתר. למעבר למאמר לחץ כאן.

כיום נפוצים מספר משחקי קוביות המשלבים את הקוביות עם משחקי ילדים, משחקי ילדים ומספרים, משחקי ילדים וחיות 

כאן נפרט ונציג שני משחקי דומינו קוביות עץ

  1. דומינו חיות  - למדו את הילדים חיות שונות בעזרת משחק דומינו. משחק שכבר ילדים בגיל צעיר יכולים לשחק
  2. דומינו מספרים - למדו את הילדים מספרי נקודות חזותי בעזרת משחק דומינו. משחק שילדים בגיל צעיר יכולים לשחק

תכולה אביזרי המשחק

סט משחק הדומינו מכיל 28 קוביות עץ  הנקראים אבני דומינו  אבני המשחק מלבניות וקו מחלק אותן באמצע לשני ריבועים כאשר על כל אחת מהן בכל קצוות הקובייה  יש מספר בין 1 ל-9 או תמונה של חיה  אורך האריח בדרך כלל כפול מרוחבו, והם בנויים עבים מספיק בכדי לעמוד על צדם – עבור אלו שנהנים לסדר אותם בשורה ולהפיל אותם אחד אחרי השני (“אפקט דומינו”).

פתיחת המשחק 

תחילה הופכים את כל הקוביות כך שהמספרים עליהם יהיו כלפי מטה, מערבבים אותם היטב ואז כל משתתף לוקח אליו את כמות הקוביות בהתאם לכמות המשתתפים במשחק ולא מראה אותן לשאר המשתתפים.


מהלך המשחק :- דומינו מספרים

השחקן שיש לו את הקובייה 6:6  שם אותה ראשונה,  אם הקובייה הזאת לא נמצאת בידי המשתתפים, אז שמים את הקובייה 5:5 (אם אין  אז ממשיכים לרדת למספר הבא)

השחקן הראשון שם אבן דומינו בצד שמאל בצורה מאוזנת השחקן הבא אחריו שם אבן עם אותו מספר מאחד הצדדים של אבן הדומינו כדי ליצור רצף. כך עוברים ברצף בין כל המשתתפים. במידה ולמשתתף אבן דומינו  מתאימה  אזי המשתתף לוקח עוד אבן דומינו מה "קופה". כאשר נגמרים אבני המשחק בקופה  ולשחקן אין אבן דומינו לשים  אזי התור עובר למשתתף הבא.

בגרסאות מסוימות, עבור אבן הדומינו הראשונה בלבד, מותר לחבר אריחים לכל ארבעת הצדדים, וליצור ארבעה קווים פתוחים שאליהם ניתן להוסיף אבני דומינו חדשות.

מנקודה זו, שחקנים יכולים להוסיף את האריחים שלהם לאיזו שורה שהם בוחרים. אם מניחים אבן “דאבל”, היא מונחת בניצב לקו, ובספירות הנקודות שני החלקים שלה נספרים.

אם אין לשחקן אבן שהוא יכול לשחק, עליו לקחת אבן נוספת מהקופה.

צורות נוספות למשחק דומינו

משחק המשיכה: משחקים לפי החוקים שכתבנו לעיל, ובמידה ולשחקן אין אבן מתאימה לשחק הוא שולף אחת מהקופה.

משחק הבלוק: משחקים לפי החוקים לעיל וכשאין לשחקן אבן דומינו מתאימה לשחק בסיבוב הנוכחי, הוא לא לוקח מהקופה אלא פשוט מחכה (ומוותר על תורו), עד שיווצר מצב שמתאים לאחת האבנים שבידיו.

משחק הנקודות (נקרא גם “דומינו טלפון”):

משחקים לפי החוקים לעיל. אם לשחקן אין אבן מתאימה, הוא צריך לקחת אבנים מהקופה עד שיקבל אחת המתאימה (אותה הוא יציב על הלוח) – או עד שתישאר אבן אחת בלבד בקופה (למעט משחק בארבעה שחקנים, שבו אין קופה).בנוסף, בכל שלב סופרים ניקוד לפי השיטה הבאה: כל פעם ששחקן יצר כפולה של 5 נקודות (10, 15, 20 וכד’) עם קצות האבנים החיצוניות, הנקודות הנ”ל נרשמות לזכותו. הסיבוב נגמר כאשר אחד השחקנים מסיים את האבנים שלו. בשלב הזה, כל השחקנים שנותרו להם אבנים סופרים את הניקוד (לפי סכום האבנים החיצוניות), מעגלים מעלה כלפי מספר שהוא כפולה של 5 (נגיד 23 יהפוך ל-25) ורושמים את הניקוד לזכותו של המנצח בסיבוב. המשחק מסתיים כאשר אחד השחקנים הגיע ליותר מ-51 נקודות.

יכול לקרות שאף שחקן לא יכול לשחק (לאף אחד אין אבן דומינו עם מספרים המתאימים לאלו שחשופים על הלוח), ובמקרה כזה אומרים שהמשחק “חסום”. המנצח במשחק זה הוא השחקן עם המספר הקטן ביותר של נקודות על האריחים שנותרו אצלו ביד.

המלצה

אם יש לכם אבנים כפולות ( 1 1 , 2 2 , 3 3 וכדומה) עדיף להוריד אותם כמה שיותר מהר

מהלך המשחק :- דומינו חיות

השחקן שיש לו קובייה עם אותה חיה בשני קצוות הקובייה  שם אותה ראשונה, אם לשנים או יותר מהשחקנים יש קובייה כזאת , אזי מטילים מטבע מי ישים את הקובייה הראשונה.  אם לאף אחד אין קובייה שבשני קצוותיה יש את אותה חייה אזי מטילים מטבע מי המשתתף ישים את הקובייה הראשונה.

השחקן הראשון שם אבן דומינו בצד שמאל בצורה מאוזנת השחקן הבא אחריו שם אבן עם אותה תמונה מאחד הצדדים של אבן הדומינו כדי ליצור רצף. כך עוברים ברצף בין כל המשתתפים. במידה ולמשתתף אין אבן דומינו  מתאימה  אזי המשתתף לוקח עוד אבן דומינו מה"קופה" . כאשר נגמרים אבני המשחק בקופה  ולשחקן אין אבן דומינו לשים  אזי התור עובר למשתתף הבא.

משחק דומינו קלאסי או דומינו חיות


המלצה

 אם יש לכם אבנים כפולות ( כלומר אותה תמונת חיה בשני קצוות הקובייה ) עדיף להוריד אותם כמה שיותר מהר

 ניצחון  וסיום

השחקן שהצליח להיפטר מכל אבני הדומינו שלו , ניצח את המשחק.

איך לנצח בדומינו

האסטרטגיה הטובה ביותר למשחק הדומינו תלויה בצורת המשחק ובמערכת הניקוד. עם זאת, בכל סוג של משחק, שחקן ירצה:

לוודא שהוא לא נשאר עם אבנים שאי אפשר להניח על הלוח.

לוודא שהוא לא נשאר ביד עם אבנים בעלות ניקוד גבוה שיכולות להיספר עבורו בסוף המשחק.

עוד כמה טיפים:

  • זה מועיל במיוחד לשחק את אבני ה-“דאבל” כמה שיותר מוקדם, מכיוון שלאלה יש מספר זהה בכל קצה, מה שנותן פחות הזדמנויות לשחק בהן. העדיפות השנייה צריכה להיות לשחק את האבנים בעלות המספרים הגבוהים יותר, בגלל ה-“קנס” שהן גוררות במידה ונשארות אצל השחקן בסוף הסיבוב. .
  • שמירה על מגוון רחב של מספרים על האבנים הנותרות ביד של השחקן היא תוכנית טובה, מכיוון שמשמעות הדבר היא שיש סיכוי גבוה יותר שהוא יוכל לשחק בתורו, בלי קשר למהלך של השחקנים היריבים.
  • באותה מידה, אסטרטג טוב שם לב עם איזה מספרים היריב שלו לא משחק, מה שמעיד על המספרים שחסרים לו ביד.
  • לבסוף, ככל שהמשחק מתקדם, אם מנתחים את האבנים ששוחקו ואת אלו שיש לכם ביד, בשילוב עם המספרים שהיריב שלכם לא שיחק, אתם אמורים להיות מסוגלים להבין אילו אבנים יש להם, מה שיאפשר לכם לחסום אותם

השחקן שהצליח להיפטר מכל אבני הדומינו שלו , ניצח את המשחק.

מה ניתן ללמוד במשחק דומינו

משחקי דומינו לסוגיהם השונים מאפשרים לרכוש מיומנויות רבות 

במשחק של הורה וילד

ראיה חזותית: ניתן לפתח את נושא הראיה החזותית בכך שהילד ילמד לראות בבת אחת את מה שיש על אבן הדומינו, 

לימוד מספרים:  הכרת עולם המספרים המצוינים על אבני הדומינו

לימוד חיות: צורות: הכרת התמונות המופיעות על אבני הדומינו

במשחק בין ילדים

  • כיבוד חוקי המשחק
  • לדעת להפסיד
  • לתכנן אסטרטגיה ומהלכים

איפה קונים  דומינו משחק

ריצ'רץ' וודי  הינו יבואן צעצועים ומשחקי עץ מאירופה  וכאן אצלנו באתר  www.toys-woody.co.il ישנם שני מוצרים שמכילים את משחק הדומינו ואת כלי המשחק. באתר ניתן לרכוש ולהזמין עם משלוח לכל הארץ או לאסוף את המוצר בחנות הפיזית שלנו ברחוב הצפירה 13 ירושלים.

קופסת המשחקים מכילה חמישה משחקים  ובתוכם את משחק הדומינו

דומינו קלאסי. מכיל קופסת משחקים ובה 28 אבני דומינו מעץ איכותי ונעים למשחק. 

דומינו חיות , מכיל קופסה ובה 28 אבהי דומינו עם תמונות חיות, אבני הדומינו מעץ נעים למשחק. 


כתב:  איתמר שטויאר

עודכן בתאריך: 20/03/2024