צעצועי עץ  מגנטים לילדים



כתב: איתמר שטויאר

 עודכן:  27/11/2023

הקדמה 

צצעצועי עץ הם הצעצועים החביבים והבטוחים ביותר לילדים כאשר משחק מגנט מטבעו אינו כזה. תכונת המגנט משמשת לעיתים כגימיק אולם היכולת הזאת מקנה למשתמשים בה לפתח התעניינות רחבה בצעצועים אלו. בטיחות של משחק מגנטי לילדים היא אתגר שיצרני הצעצועים נתקלו בו בשנים האחרונות. במאמר זה אנסה לתאר את המורכבות של הנושא ואיך התמודדו יצרני צעצועי העץ עם משחק מגנטים לילדים שמיועדים להיות משחקי התפתחות לילדים.  

מאפייני בטיחות לשימוש במגנטים

רשויות הבטיחות מודעים היטב לנושא ולכן הגבילו מאוד בתקנות ובמבדקי בטיחות את השימוש בצעצועים המכילים או משתמשים במגנטים. רשויות הבטיחות החליטו שהגיל הנמוך ביותר לשימוש בצעצועים עם משחק מגנטים לילדים הוא גיל שלוש שנים. כלומר משחק מגנטים לתינוקות כהגדרה אינו יכול להיות מאושר. צעצוע שיש בו מגנט או משתמש במגנט אינו מאושר לשימוש לילדים מתחת לגיל שלוש. הסיבה לכך היא שתינוקות מכניסים כל חפץ ובוודאי צעצוע לפה, מנסים "לטעום" ממנו או לדחוף אותו לכל מקום אפשרי,  היכולת של תינוקות להבין את המונח "אסור"  אינה כלל באה בחשבון  ולכן המגבלה הראשונה היא גיל, מינימום שלוש שנים.

המדרגה הבאה הינה גודל יחידת המגנט, סכנת הבליעה היא מן הסכנות הגדולות לילדים  ובחלקי מגנט הסכנה היא כפולה עשרות מונים  כי הנזק בבליעה הוא מן החמורים שיכולים להיות ולכן אסור לחשוב אפילו על מתן אפשרות להגיע למצב כזה . לכן ברור לכל שחלקים קטנים וביחוד חלקי מתכת ומגנט מסוכנים מאוד לילדים ויש להרחיקם לחלוטין מהילדים ומהצעצועים איתם הם משחקים. אזי צעצועים עם חלקים קטנים שיש להם חלקי מגנט חשופים לא מאושרים כמשחק מגנט לילדים.

לוח מגנט למשחק מגנטים מעץ צבעוני


שימוש במגנטים בצעצועי עץ

יצרני צעצועי העץ שהבינו את הנושא חיפשו דרכים כיצד להתנודד עם הנושא כלומר לפתח ולייצר משחק מגנטי לילדים שיוכל לעבור את מבחני הבטיחות ועדיין לשמש כמשחק עץ ראוי. צעצועי עץ בולטים בצורה משמעותית בין משחקי התפתחות ולכן השקיעו יצרני משחקי עץ מאמץ אדיר. הפתרון שהם מצאו הוא לייצר מספר צעצועים שבהם המגנט הוטמע בתוך העץ של המוצר בצורה כזאת שלא יוכל להיפרד ממנו אולם בו זמנית להשתמש בתכונה של המיגנוט לצרכי המשחק. תכונות חומר הגלם – העץ, בשילוב מספר טכניקות ייצור מתקדמות יצרו פיסות עץ שבתוכם פיסת מגנט קטנה שמצד אחד חשופה לאוויר ומצד שני כלואה ואינה יכולה כלל לנוע או לצאת מתוך העץ.

Detoa יצרן צעצועי העץ הגדול והוותיק ביותר באירופה (הוקם בשנת 1908) ממוקם בצפון צ'כיה בתוך יערות עצים לרוב ובמהלך המאה העשרים רכש ניסיון רב של ייצור מוצרי עץ ושילובם בחומרים אחרים. במאה הנוכחית, המאה העשרים ואחת  מתמודד יצרן זה עם נושא שילוב מגנטים בצעצועי עץ לילדים בהצלחה רבה ומוביל את תעשיית צעצועי העץ ופיתח מספר מוצרי דגל מצליחים ומוגדרים כמשחק מגנטי לילדים.

מגנטים לילדים, תיאטרון מגנטים


תיאטרון מגנטי 

חברת Detoa פיתחה משחק מגנטי המורכב מתפאורה של סיפורי אגדות שונים (סינדרלה, עמי ותמי, כיפה אדומה ועוד רבים אחרים) העשויה מקרטון קשיח כאשר דמויות האגדות הן בובות עץ צבעוניות מסיפורי האגדות שבבסיס הבובה מוטבע מגנט, בנוסף מקבל המשחק שני מוטות עץ שגם בקצותיהן מוטבע מגנט. בצורה זו מפעיל / מזיז המשתתף את הבובות ומספר / מציג את סיפור האגדה. משחקים אלו משתייכים לקטגורית משחקי התפתחות / משחקי תפקידים בהם הילד מציג דמות או סיפור לעצמו או לסובבים אותו. משחקים אלו מתאימים לילדים מעל גיל שלוש  לבנים ובנות כאחד. חברת DETOA ייצרה מגוון רחב של משחק מגנטים במבנה תיאטרונים כאלו ביניהם אגדות ילדים אירופאיות שונות והמוכרות ביותר מהן הטירה הקסומה, ארמון הפיות הטובות סינדרלה, עמי ותמי, כיפה אדומה ועוד.


לוח מגנטי

סידרה נוספת של משחק מגנטים לילדים מכילה משחק יצירה, התאמת דמויות ותמונות. בסידרת משחקים זו נמצא משחק הרכבה מגנטים לילדים בנושאים שונים. כולנו מכירים את המגנטים שאנו מצמידים למקרר והילדים אוהבים לנסות לקחת ולהזיז אותם, חברת Detoa לקחה את הרעיון ופיתחה ממנו משחק פאזל מגנטי , ערכות משחק הרכבה מגנטים צבעוני מרהיב לפיתוח דמיון, שיפור האחיזה, הכרת עולם הצורות והצבעים שמשמשים עבור משחקים לגיל שלוש ומעלה. בערכות משחקים אלו החברה מספקת לוח מגנט עם פיסות עץ צבעוניות בצורות שונות שבהן מוטבע מגנט שניתנות להצמדה ללוח המגנט. בכך "לצייר" או להרכיב צורות שונות ומגוונות, החל מצורות גיאומטריות ועד לתמונות של ילדים המשחקים בשדה או במרחב הפתוח. ניתן למצוא מגוון של ערכות כאלו כמו גן חיות , דמויות ילדים, נסיכות , תמונות טדי.

אותיות מגנטים, מגנטים לילדים


אותיות וצורות מגנט

ישנן מספר סדרות של מגנטים שמשמשות משחקי התפתחות לילדים, בדרך כלל סדרות המגנטים הללו מכילים סדרה של עשרים מגנטים בצורות של חיות הבית , חיות החווה ודינוזאורים. שתי סדרות נוספות פופולריות גם הן שמשתלבות כמשחק התפתחות הן מגנטים אותיות בעברית  וערכת מגנטים מספרים ופעולות חשבון.

סיכום

למרות שמגנטים מטבעם הם חלקים מסוכנים מצאו יצרני הצעצועים את הדרך בכדי לשלבם בתוך עולם צעצועי העץ כאשר ברוב הפעמים הוטמע המגנט בתוך העץ מבלי לאפשר לחלקים המסוכנים להיפרד ולסכן את הילדים. בכך שילבו יצרני צעצועי העץ את יתרונות המגנטים כתכונה מושכת ומעניינת בצעצועי העץ ויצרו משחקי מגנטים לילדים בטוחים ואמינים לילדים מגילאי שלוש ומעלה.

כל המוצרים המוזכרים כאן הן צעצועי עץ שיש להם איכות טובה מאוד ואורך חיים רב שישמש את הפעוט חודשים ואפילו שנים לאחר מכן.

לריצ'רץ' וודי - צעצועי עץ קטגוריה שלמה של מוצרים לגילאי שנתיים הנמכרים און ליין באתר בכתובת www.toys-woody.co.il או בחנות הפיזית  ברחוב הצפירה 13 ירושלים