צעצועי עץ - יתרונות לכל הילדים
כתב: איתמר שטויאר
עודכן בתאריך: 13/2/2023

הקדמה

צעצועי עץ מלווים אותנו עוד כשאנחנו היינו תינוקות, יסוד הצעצוע הוא חומר גלם שמגיע אלינו מהיערות. העיבוד הטבעי שהוא עובר הופך אותו לידידותי ביותר לילדים, רעשנים לרך הנולד, בצבע טבעי או בכל גווני הקשת יהיו כלי המשחק הראשונים שהפעוט יפגוש ואולם אותו רעשן יישאר בבית המשפחה עוד שנים רבות
העץ המעובד, בדרך כלל עגול, שומר על צורתו לאורך שנים, אינו מתפזר לרסיסים איכותי ובטיחותי ביותר לכולם.
גם צעצועי העץ הצבעוניים בריאים ומותאמים לילדים, הצבעים שמשתמשים בהם יצרני הצעצועים הינם צבעים על בסיס מים שנבדקים בקפידה ובטוחים לשימוש, למשחק ואפילו לגעת עם השפתיים.
צעצועי העץ מותאמים לכל הגילאים וישנם שמכנים אותם "צעצועים של פעם" - כי הרי הם מלווים אותנו שנים רבות. לגיל הרך אנו מוצאים נשכנים - טבעות עץ מעובד, רעשנים מתגלגלים לתינוקות, קישוטי עץ צבעוניים לעגלת או מיטת התינוק, לשלבי ההתפתחות נמצא משחקי הרכבה פשוטים, קוביות ואפילו חרוזים, חיות משיכה ועוד משחקים לרוב.


הצעצועים אינם מתכלים, אלו אביזרי משחק שמשחקים בהם עוד ועוד. אם נשים אותם בצד או בארון למספר חודשים  הילד יגלה אותם שוב וישמח לשחק בהם. לרוב הם יעברו מילד לילד או אפילו ימשיכו לעבור כשיגיעו הנכדים לשחק באותו בית. וישמשו אותנו ואת ילדנו שנים רבות. 

תחילת הזחילה וההליכה מלווים בצעצועי דחיפה ומשיכה, חיות עץ צבעוניות או בצבעי עץ טבעי הם הצעצועים העוזרים לפעוט לגלות את עולם התנועה , ללמוד כיצד להתמצא במרחב, להתגלגל, להחזיק ולמשוך והכל תוך כדי משחק בצעצועים איכותיים, עשויים מעץ נעים, באיכות גבוהה שמלווים אותו ביחד חודשים ואפילו שנים מהנות. 

עולם הצבעים מציף את הפעוט כבר מיומו הראשון, צעצועי העץ הצבעוניים מקנים את הרגשת החמימות של הצבעים  אך חשוב מכך, שומרים על אחידות ואיכות הצבעים לאורך תקופה ארוכה ובכך מקנה את היציבות הנדרשת בתקופה של התפתחות הפעוט.

חיות משיכה על גלגלים


צעצועי עץ כחלק מתחום חינוך ביתי

כל הנאמר לעיל על צעצועי עץ דוחף את סוג הצעצועים הללו לקידמת הדיון בנושא אביזרים בתחום חינוך ביתי.  מבחינת כל היתרונות של צעצועי עץ  מיינו וסימנו עבורכם את 15 היתרונות והתועלות של צעצועי עץ ובמה הם נחשבים צעצועי התפתחות בתחום חינוך ביתי


15 תועלות של צעצועי עץ התפתחותיים לחינוך ביתי

בכל שנה חברות שונות מפתחות צעצועים ומשחקים חדשים שמיועדים לחינוך. רובם מאופיינים בעיצוב מורכב מחלקי פלסטיק, חלקם מגיע עם כל הפעמונים והמשרוקיות. רובם תוכננו למספר מטרות יחודיות.  
ייתכן שצעצועים אלו יקחו חלק וישמשו תפקיד בחינוך הילד, זה עלול להסתיים  בהוצאת גספים רבה אבל ללא קבלת ערך חינוכי משמעותי . לעומת זאת לצעצועי עץ יש לרוב יש הרבה יותר להציע לילדים מאשר צעצועי ההתפתחות האופנתיים.  להלן  חמש עשרה  התועלות של צעצועים חינוכיים השייכים לצעצועי עץ 

1. צעצועי עץ הם צעצועים נצחיים.

בוודאי שצעצועי עץ הם אופנה בפני עצמה,, למעשה הם כל הזמן ובמשך עשרות שנים אם ךא מאות שנים היו באופנה. הסבים שלנו  וגם הסבים של הסבים שלנו למדו והשתמשו בצעצועי עץ כשהי צעירים\ וגם הנכדים והנינים שלכם יוכלו ללמוד בעזרת צעצועי עץ. בזמן  שיש מסביבנו המון צעצועים חינוכיים חדשים ומגניבים, לעיתים יש ערך מוסף להישאר עם מה שכבר התנסו בו באמת. גם כאשר כיום חברות מפתחות מחדש עם צכעים חדשים או עם מבנה חדש של צעצועי עץ. יש להם לצעצועי העץ את אותה הרגשה הקלאסית, ןהם מביאים ומציגים את אותם תועלות חינוכיות שילדים רכשו מהם במשך כל הדורות.

2. צעצועי עץ הם צעצועים יציבים וברי קימה

 בואו נודה על האמת, ילדים אינם עדינים עם הצעצועים ועם העזרים החינוכיים שלהם. קרוב בודאי שיש לכם חלקים החסרים במשחק  ולפחות צעצוע אחד שבור המונח בחדר או בבית. צעצועי עץ משמשים ומהנים לא רק דורות של ילדים אלא שאותו צעצוע יכול להישאר ולהתקיים ועבור בין דורות של ילדים.  מכיוון שהצעצועים עשויים מעץ איכותי ויציב, הם אמידים מאוד למעט שריטות או  שקעים.  אם ילדך  מקבל אותם מלוכלכים  אתה יכול לנקות אותם בקלות והם מייד מוכנים לפעילות החינוכית הבאה.  אם אתם מתכוונים להשקיע במוצרים חינוכיים עבור ביתכם\ עליכם להיות בטוחים שהם ישארו לזמן ארוך ביותר ויוכלו לשרת ילדים רבים ככל האפשר. 

3. צעצועי עץ גדלים עם הילד שלך

כשאתה משקיע בצעצועי עץ עבור חינוך ביתי\ אתה משקיע במוצרים לטווח ארוך, צעצועי העץ הם יציבים לאורך השנים ומגוונים כך שישמשו את ילדך המתפתח עם השנים. תינוקות וילדים בטרום חובה מגלים עניין במשחק דמיוני פשוט, והפעלה פשוטה של צעצועי עץ. אולם ילדים גדולים יותר יכולים להתחיל לשלב את צעצועי העץ במשחקי דמיון עם תסריטים  מורכבים יותר. לשלב ולהפעיל אותם בשיחות על גיאומטריה ופיזיקה, ולהעזר בהם בפתירת בעיות שונות. .ככל שהכישורים של ילדך והיכולות המנטליות שלו יגדלו כך יתרחב השימוש שילדך יעשה בצעצועי העץ. בזמן שהרבה מהמוצרים עבור החינוך הביתי מגיעים עם טווח גילאים מומלץ על גבי הקופסה, הדרכים בהם ניתן לשחק ולהשתמש בצעצועי עץ הם מאוד רבים ומגוונים ובכך הם מתאימים לטווח גדול מאוד של גילרים ולמספר רב של רמות הפעלה.

4. צעצועי עץ מעודדים את הדמיון

.צעצועי עץ נותנים לילדים את האפשרות להוביל ולשלוט. בזמן שחלק מצעצועי עץ מגיעים בצורות של כלי תחבורה שונים, אוכח או אביזרי משק בית, הם עדיין מעודדים את הילדים להשתמש בדמיונם בשילובם במשחק ובלימוד.  מוצרי עץ לחינוך ביתי מגיעים עם צורות בסיסיות כמו: מקלות , קוביות\, קשתות משולשים וכמובן עיגולים. צורות בסיסיות אלו מאפשרות לילדים באמת לחקור את השימוש בהם ולהגיע עם דרכים יצירתיות לשימוש בהם במגוון נושאים שונים. לדוגמה  ילדים יכולים להתנסות בפיסיקה על ידי בניית צורות ומבנים שונים עם צעצועי עץ או ללמוד על גיאומטריה על ידי תפעול של הצעצועים בכדי לייצר תבניות גיאומטריות חדשות שלהם. .בזמן שלומדים מקורות ניתן לקבל רעיונות לשימוש בצעצועי עץ לחנך וללמד את ילדך בבית. צעצועי עץ הם רק נקודת הפתיחה, דרך לעורר את התעניינות ילדך לפני שנותנים לילדים לבוא עם דרכים יצירתיות שלהם כיצד להשתמש בהם. ילדים קטנים יותר במיוחד  יתאימו למעשה כל עצם או צעצוע עץ לכל תרחיש. היות ורוב צעצוע עץ לא מגיעים עם מטרה שעוצבה מראש זה מעודד את הילדים למתוח את דמיונם אפילו יותר.

מערבל בטון , כלי תחבורה לפירוק והרכבה


5. צעצועי עץ משלבים כישורי חיים אמתיים

צעצועי התפתחות אלו צעצועים העוזרים לילד לפתח כישורי חיים. כשילדים נחשפים למשחק דמיוני הרבה ממנו יכוון לקראת תסריטים של החיים האמתיים. לדוגמה, ילדים ישחקו עם צעצועי עץ  עם צורות של דברי אוכל, ואביזרי בית מוכרים. כאשר הם ישחקו וישתמשו בהם  כפעילות של הבית או חנות לממכר מוצרי מזון.  אפילו אם רק יש להם את הצורות הבסיסיות הילדים יתחילו להשתמש בצעצועי עץ  ואת דמיונם  לבנייה של כישורי חיים אמיתיים,לדוגמה מקלות מעץ יכולים לייצג מטבעות כאשר הם קונים או מוכרים עצמים או צעצועי עץ אחרים.  עיגולים אדומים יהפכו לתותים  ועיגולים כחולים יהפכו לאוכמניות כאשר הילדים יכינו לכולם סלט פירות.

6. צעצועי עץ הם פחות מטרידים

כאשר ילדים משחקים בצעצועי עץ , הם הילדים מספקים ומשמיעים את הקולות האזעקות והצלילים השונים האחרים. זאת בניגוד לשמיעת הקולות מהצעצוע.  זה מאפשר לילדים לשלוט במה שהם עושים עם הצעצוע, ולהשאיר את מוחם פנוי  בזמן שהם חושבים על תסריטים שונים או בפתירת בעיות. בזמן שחלק מהילדים באמת יהנו צעצועים עם פעמונים ומשרוקיות, הרעשים והתכונות האלקטרוניות יפריעו לתהליכי חשיבה אצל הילד  או יגבילו את המרחב של הדמיון של הילד , זאת ע"י הגבלתם לתוך הדרכים המוכתבות כיצד לשחק עם הצעצוע.

7. צעצועי עץ מעודדים יחסי גומלין

כאשר ילדים משתמשים בדמיונם ומתרגלים תהליכים ותסריטי חיים אמיתיים, לעיתים הם נוהגים להביא ולשתף אחרים אל תוך המשחק שלהם. צעצועים המגיעים עם קולות ואפקטים אחרים לעיתים מעודדים משחקי יחיד זאת מכיוון שהם מקבלים את המשוב וההנאה שלהם היא מהצעצוע עצמו. היות וצעצועי עץ אינם מגיעים עם קולות , אורות או אביזרים הילדים צריכים את האחרים שישחקו איתם.במידה ויש לכם בבית מספר ילדים אזי צעצועי עץ הופכים לצעצוע שיותר מילד אחד יוכל לשחק בו באותו הזמן. אם יש לך רק ילד אחד בבית או שאתה מעדיף להתמקד בחינוך ביתי בדרך של אחד על אחד, אתה יכול להגדיר זאת ולספק אותה לילדך.  בזמן התקשורת עם ילדך בזמן משחק בצעצועי עץ  אתה יכול לבנות את ההבנה שלהם ולספק להם חיזוקים חיוביים בזמן שהם מקבלים החלטות.  

8. צעצועי עץ מפתחים יכולות הסקת מסקנות

מכיוון שצעצועי עץ אינם מכילים קולות או חלקים אלקטרונים אחרים המנחים או מורים אלו חלקים לאסוף או איזה צעדאו מהלך לבצע עכשיו  וצעצועי העץ לא תוכננו להתאים לפעילות מסוימת, ילדים מפתחים בזמן משחק או לימוד בצעצועי עץ את יכולת הסקת מסקנות שלהם. לדוגמה,ילדים ירצו לבנות מודל לעזור בפתרון של שאלנ מדעית, או למצוא  איך להרכיב מבנה / צורה ייחודית בצורות עץ שונות. כאשר ילדים משתמשים  בצורות שונות ובמידות שונות של צעצועי עץ הם מפתחים את כישורי הסקת המסקנות שלהם.  הם מפתחים את הכישורים האלו גם כאשר הם ממיינים ומארגנים את צעצועי העץ לקטגוריות שונות. לדוגמה הם יארגנו אותם  לפי גודל, לפי צורה או אפילו לפי צבע.

חשבונייה צבעונית עם חרוזי עץ


9. צעצועי עץ מעודדים פתירת בעיות

לצעצועי עץ  יש את היכולת לתמוך בפיתוח מיומנות של פתירת בעיות. ברמה בסיסית נוספת ילדים יכולים להשתמש בצעצועי עץ לעזור להציג בצורה חזותית וייצוגית של תוספת או בעיות חוסר. ניתן להשתמש גם בצעצועי עץ בכדי לייצר ולהרכיב פאזלים לוגיים לפתרון על ידי הילדים. או ניתן לבנות מגדלים שיתמודדו מול כוחות שונים שמופעלים עליהם,  או לבנות מודלים לעזור בייצוג בעיות לשבונאיות או פיזיקליות מתקדמות ושונות   היות וצעצועי עץ מגיעים עם יותר סוגי צורות וגדלים שונים ילדים יצטרכו לפתור בעיות ולגלות איך להתאים אותם במצבים שונים , וזאת בניגוד לחלקים המוכנים מראש הבאים בערכות לימוד אחרות.  

10. שיפור תיאום קואורדינציה בין יד ועין

כתוצאה מכך שצעצועי העץ מגיעים עם חלקים עם צורות בסיסיות יותר, הם יכולים לעזור לילדים לבנות את התיאום בין יד ועין. פעילות כמו בניית מגדלים מקוביות עץ, הצבה בזהירות של הקוביות כך שהם לא ימוטטו  הכל, או השחלת של מחרוזת חרוזי עץ דורשים מהילדים תשומת לב למרחקים ולהשמה ילדים יכולים גם להשתמש בצעצועי עץ להציג שיטות וכיוונים כמו: מעל, מתחת, ליד, למעלה ולמטה.  כאשר הילדים פותרים פאזלים או מייצרים שרשראות עם חרוזי עץ, הם מתחילים לראות בצורה חזותית כיצד חלקים מתחברים ומשלימים זה את זה, דבר המשפר את התיאום בין יד לעין.

11. צעצועי עץ עוזרים בבניה של יכולות מוטוריות עדינות

כשילדים משתמשים בצעצועי עץ, הם בן השאר בונים את יכולות המוטוריות העדינות שלהם. צעצועי עץ מגיעים בצורות ובמידות שונות. במקום להגיע מותאמים לידיים הקטנות של הילדים הם מגיעים לעיתים קצת גמלונים ןמגושמים  ומקשים על ידי הילדים. בזנן שצורות כאלו (גמלוניות ומגושמות) לא נראות כמתאימות לצעצועים. התכנון של צעצועי עץ דורש מהילדים להפעיל הדרכים שונות של אחיזה ותפעול של הצעצועים בכדי שהם יעשו את מה שנדרש ומצופה מהם לעשות. תינוקות וזאטוטים יכולים לעבוד ולפתח את יכולות האחיזה הבסיסיות עם קוביות וצעצועי גדולים יותר  בעוד שילדים טרום חובה וילדים גדולים יותר יכולים להשתמש בצורות עץ , חרוזי עץ ואפילו מקלות במיקוד ושיפור אחיזת האצבעות, סיבוב של כף היד, ויכולות מוטוריות חשובות נוספות. 

פיסות עץ עם מגנטים לבנייה ומשחק דמיון


12. צעצועי עץ ניתנים למישוש

בניגוד לצעצועים מפלסטיק קלי משקל, מרבית צעצועי עץ הם בעלי משקל\ כך שכאשר ילדים משחקים בהם הם מקבלים מודעות יותר למה שהם עושים. משקל הצעצועים יכול להיות מועיל במיוחד לילדים המאחרים בהתפתחות המוטורית שלהם או ילדים עם הפרעות בחושים. זאת היות וצעצועים כדים יותר יעזרו להם להרגיש את תנועתם בזמן שהם מפתחים את המיומנויות שלהם. משמעות אלמנט המישוש של צעצועי עץ הוא בכך שהוא דורש מהילדים לחשוב יותר ולהשקיע יותר אנרגיה במשחק ובלימוד שלהם. לדוגמה גלגלים בצעצוע עץ לעיתים יסתובבו פחות חלק כמו בצעצוע פלסטיק או צעצוע מתכתי. וידרשו מהילדים להפעיל כח רב יותר בכדי שהם ינוע קדימה. 

13. צעצועי עץ הם בטוחים

בזמן שילדים משחקים בצעצועי עץ , אתם המבוגרים יכולים להיות רגועים בנושא בטיחות. זאת היות וצעצועי עץ מתוכננים להיות איכותיים ובעיקר בטיחותיים. רוב צעצועי העץ לא ישברו בקלות, המשמעות היא שהילדים לא יהיו חשופים לחלקים וקצוות חדים או חלקים ורסיסים קטנים שמתפזרים בזמן שהצעצוע נשבר. כעקרון צעצועי העץ הם לא רעילים, מיוצרים מחומרים טבעיים דבר המאפשר לילדים לשחק בהם, ללעוס או למצוץ אותם. אתם לא צריכים לדאוג מזיהום הבית מחומרים כימיים לא ידועים או לדאוג מה ילדכם עלול לאכול.

14. צעצועי עץ הם שקטים

לא רק שצעצועי העץ לא יזהמו את הבית בחומרים כימיים לא ידועים,הם גם לא יזהמו את הבית עם רעשים וצלילים גבוהים. בזמן שחוסר הרעש הזה גורם לילדים להיות מרוכזים הוא גם נותן להורים שקט  שהם כה זקוקים לו בשעת המשחק.ילדים לא יכולים לעזוב בטעות צעצוע שרץ  או לשמוע צלילים וצפצופים עולים ומתגברים בזמן הם משחקים.  לחילופין אתם יכולים להתמקד ולשמוע את. קולות ילדיכם, לעיתים תחייכו או תצחקו כשהילדים ילמדו ויפעילו את צעצועי העץ שלהם. בזמן שהילדים הולכים לישון גם צעצועי העץ הולכים לישון.

15. צעצועי עץ הם נפלאים

באם יש לך חלל יעודי בבית לחינוך ביתי או שאתה פשוט כולל את הצעצועים החינוכיים ביחד עם שאר הצעצועים, בכל מקרה אתם רוצים שהאזור יראה נעים ומסודר. צעצועי עץ מגיעים עם חיצוניות אסטטית. אלו עם צבעים בהירים יכולים להוסיף אנרגיה חיובית לתהליך הלימוד, אפילו אם הם רק מונחים על המדף. צעצועי העץ בצבע עץ טבעי  יכולים לעזור להפוך את מראה החדר לנעים ללא הפרעה לילדים מפעילותיהם השונים בחדרם.  אם הצעצועים רק מונחים בחלל סלון ביתכם, הם יכולים באין מפריע להשתלב בעצוב הכללי שלעם. זה מאפשר לכם להשאיר אותם שם ולתת לילדים להשתמש בהם כעת פרץ רגשות  בניגוד להחביא אותם כשאורחים באים לביקור. ..

בדרך כלל צעצועי עץ  עולים יקר יותר  מרוב צעצועי החינוך הביתי החדשים. אולם הם באים עם ערך מוסף ענק. במקום לבוא עם מטרה מוכוונת ושימוש מוגבל, צעצועי עץ  מביאים צעצועים לשימוש לשנים רבות.כשהילדים גדלים הם מוצאחם דרכים רבות ושונות לשחק בצעצועי העץ\ לעזור להם לפתח את הדימיון, לפתור בעיות, לשפר את היכולות המוטוריקה העדינה ויכולת הסקת המסקנות.  ייתכן שהם לא יראו את הצעצוע שלהם בטלויזיה או אצל חבריהם אולם צעצועי עץ הם צעצועים לזמן רב  המאפשרים לילדים ללמוד ולגדול בכל פעם שהם יתחילו או יחזרו לשחק בהם. המשמעות של האיכות, היופי והביטחון היא שאתם יכולים להשאיר אותם לילדים לשחק מאשר להרחיק ולשמור אותם במחסן.

מלח צבעוני  לפירוק והרכבה


איפה ניתן למצוא צעצועי עץ?

החנות ואתר המכירה של ריצ'רץ' וודי מתמחים בצעצועי עץ בעיקר מאירופה, אבל לא רק. בריצ'רץ' וודי מתמקדים באיכות גבוהה ביותר של צעצועי עץ  תוך כדי  הבאת מגוון צעצועי עץ רחב ביותר של חברת DETOA , יצרן צעצועי העץ הגדול ביותר באירופה.

אתר המכירה של ריצ'רץ' וודי המוכר און ליין את כל סוגי צעצועי עץ מחולק לקטגוריות לפי גילאי הילדים, כלומר ניתן למצוא שם צעצועי עץ לתינוקות, לפעוטים בני שנה , לילדים בני שנתיים ולילדים מגיל שלוש ומעלה. בנוסף לכך ישנן קטגוריות לפי נושאים כמו מגנטים, יצירה, כלי תחבורה ועוד. באתר ניתן לרכוש ולקבל את קניית צעצועי עץ במשלוח עם שליח עד הבית בכל רחבי מדינת ישראל.

כל צעצועי עץ בריצ'רץ' וודי - צעצועי עץ אושרו על ידי מכון התקנים הישראלי ונמכרים און ליין באתר בכתובת www.toys-woody.co.il או בחנות הפיזית  ברחוב הצפירה 13 ירושלים