כתב : איתמר שטויאר

תאריך עידכון: 1.2.2022

פאזלים שכיחים ברוב הבתים  וביחוד אלו עם ילדים בגילאים השונים. כן פאזל הפך בעשורים האחרונים לשם נרדף למשחק הרכבה עם הרבה  כיף למשחקים בו אולם במקור הפאזל לא נועד להיות משחק אלא כלי לימודי .

 את הפאזל הראשון המציא / יצר יוצר מפות ומומחה בחריטה לפני כ 250 שנה. הוא הדביק מפה על לוח מעץ, חתך את החלקים על פי המדינות ועזר לילדים ללמוד על העולם. במהלך השנים שלאחר  התפתח הפאזל לכיוונים רבים , פיסות העץ המקוריות הוחלפו בעיקר עם פיסות קרטון ובשנים האחרונות פאזל העשוי מעץ (עץ מעובד ודק במיוחד). 

היסטוריה

 הפריצה הגדולה והמשמעותית של הפאזלים הגיעה בין 1920–1930 כאשר חברות בבריטניה ובארצות הברית יצרו מגוון רחב של פאזלים, שיטות ההפצה שוכללו ופותחו שיטות שיווק חדשות. שיטת מכירה אחת הייתה ייצור פאזלים יותר מסובכים וקשים שיתאימו למבוגרים. שיטה נוספת הייתה שימוש בפאזלים כהטבה בקניית מוצר אחר.  שיטה נוספת החלה כאשר הוחל על ידי ייצור פאזל שבועי. הפאזל השבועי יצא בכל יום רביעי ונקנה על ידי קבוצות של לקוחות שרצו להיות הראשונים בין חבריהם שיסיימו את הפאזל. זה החל במחצית השנייה של 1932  תחילה יוצרו כ- 12,000 פאזלים בשבוע  ולקרת סוף 1933 נמכרו כ 10 מיליון פאזלים בשבוע.

.למה פאזל ? 

השימוש בפאזל כמשחק נובע ממספר גורמים המשולבים זה בזה 

  • חומרי הגלם של הפאזל הם לרוב עץ מעובד או קרטון קשיח, חומרים טבעיים מתכלים נעימים למגע ויוצרים משחק במשקל קל
  • רוב הפאזלים הם צבעוניים המושכים את העיניים ויוצרים מוטיבציה להרכבתם
  • התרומה שמשחק זה נותן למשחקים  בו מגוונת מאוד ונפרסת על תחומים רבים  אותם נפרט בהמשך המאמר
  • המגוון הרחב של הפאזלים והתאמתם לטווח גילאים עצום מהווה גורם נוסף בתפוצתו הרבה במגוון שכבות של האוכלוסייה

 מהן התועלות במשחק בפאזל 

משחק בפאזל מתרגל מיומנויות של מוטוריקה עדינה, מעודד פתרון בעיות ובעיקר מפתח את המרכיב הדומיננטי במוח האנושי שהוא החשיבה המרחבית. פאזל הוא משחק מחשבה מגניב ולעיתים אפילו מלהיב, את זה כולנו יודעים. אך מחקרים שנערכו לאחרונה ברחבי העולם מצאו כי ילדים שמשחקים בפאזלים בגיל צעיר מפתחים במידה ניכרת את יכולותיהם התפיסתיות והחשיבה המרחבית.

 הפאזל דורש מאתנו להפעיל מחשבה ובכך מפתח חשיבה מרחבית, שכן הוא עוסק בצורות ובקשר ביניהן. החשיבה המרחבית הינה מרכיב דומיננטי בתפקוד המוח האנושי והיא מאפשרת לנו לנוע במרחב ולהפעיל דברים. בעזרתה אנו מבינים את התכונות של כל מה שסביבנו - על צורותיהם, גודלם ומשקלם. בהמשך הופכת החשיבה המרחבית ליכולת מופשטת של הבנת המתמטיקה, המדע והטכנולוגיה. בנוסף, היא משתתפת בתהליכי הקריאה והכתיבה ומאפשרת לנו, למשל, לזהות את התוספת הקטנה שהופכת את האות ח' לאות ת'. 

לפאזל יתרונות רבים נוספים. הוא מגרה את הידיים הקטנות לאחוז, לסובב ולתרגל מיומנויות של מוטוריקה עדינה; הוא מעודד פתרון בעיות (אם לא הולך מכיוון אחד, ננסה מכיוון אחר...); הוא ממקד את הקשב, מתרגל את הריכוז וממחיש את הרעיון שכל דבר שלם מבוסס על פרטים קטנים יותר.

פאזל, פאזל לגיל שנה, פאזל לגיל שנתיים

באיזה גיל כדאי להתחיל לשחק בפאזל ? 

 תשעה חודשים: הפאזל הראשון

את הפאזל הראשון לא צריך לקנות והוא נמצא בכל בית: במגירות ובקופסאות המרתקות את התינוקות הצעירים, שפשוט חייבים לגלות מה יש בפנים. המכסה של הקופסה הוא ההתאמה הראשונה שהתינוק יכול ללמוד לעשות בעצמו. גם שתי קערות פלסטיק או כוסות אחת בתוך השנייה מאפשרים לתינוקות ללמוד את הצעד הראשון של החשיבה המרחבית.

 גיל שנה: צורות לתוך תבנית 

משחקים של הכנסת צורות לתבנית על פי צורתם הם השלב הבא לקראת הפאזל המורכב יותר. הצורה התלת-ממדית והחור אליו מכניסים אותה פשוטים יותר להבנה ולהפעלה. כדי להצליח להכניס את הצורה לפתח הנכון דרושה חשיבה מרחבית והבנה "מה מתאים למה?", בדיוק כמו בפאזל. מעורבות ההורים חשובה בכדי לעודד את התינוקות לשחק בו. ברוב המקרים התינוק יזדקק לעזרה והדגמה כיצד להתאים את הצורה והפתח שלה. 

גיל שנה וחצי: פאזל הרמה. רואים את התמונה מתחת לחלק 

הפעוטות מסוגלים להתמודד עם צורות שטוחות ולהתאים חלקי פאזל מעץ למסגרתם. הפאזל הראשון והקל ביותר הוא זה שכאשר מסירים את החלקים מהמסגרת רואים את אותה התמונה - כמו בלוטו. הידית המחוברת לחלקים מקלה על מלאכת האחיזה וההסרה. איזה כיף זה לשחק ביחד, פשוט להוציא ושמישהו אחר יחזיר למקום.  התמדה של ההורים בפעולות אלו תחזק את היכולת להתאים צורות.

 גיל שנתיים: "זה ממש משחק מהנה" 

היכולת להתאים את חלקי הפאזל אחד לשני מבוססת על תהליך הדרגתי ובו עם כל התנסות - מבינים משהו נוסף. תחילה צירוף החלקים הוא מקרי ולא מתוכנן, והפעוטות פשוט מנסים לצרף שני חלקים הנקרים בדרכם. רק לאחר פעולה חוזרת כזו של ניסוי ולימוד הם יבינו, בשלב כלשהו, שכדאי לבחור חלק ספציפי כדי להתאים, ולא לנסות סתם.

על הילדים בגיל זה לדעת לדמיין איך החלק יראה כאשר מסובבים אותו, וזוהי כבר פעילות מוחית מתקדמת. מומלץ להראות ולהסביר לילד כיצד לסובב חלק כדי שיתאים לחיבור עם חלק אחר, הם מציבים עוד "שלב" בהבנה הזו. בשלב מתקדם יותר הנחיה מילולית תספיק ("נסה לסובב"). מכאן הפעוט ילמד בעצמו לסובב את החלק תחילה בדמיונו ולאחר במציאות.


פאזל, פאזל לגיל שנה, פאזל לגיל שנתיים


מיומנויות הנרכשות מפעילות עם פאזלים

כשאנחנו חושבים על פאזלים אנחנו חושבים על תחביב ובילוי אולם למשחק בהרכבת פאזלים יש מגוון של יתרונות התורמים להתפתחותם.

 תיאום עין ויד כשילדים מחברים, מסירים ומתנסים בפיסות הפאזל, הם לומדים את הקשר בין תפקוד הידיים והעיניים. העיניים רואות את הפאזל, והמוח חוזה כיצד התמונה השלמה צריכה להיראות, או מהי הפיסה אותה יש להניח כעת. בהמשך המוח, העיניים והידיים עובדים יחד למציאת החלק המתאים, חיבורו, והתאמתו המדויקת

מוטוריקה עדינה

בדומה לאופן בו מושג תיאום עין ויד, פאזלים מספקים הזדמנות לילדים לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה, הדורשת תנועות קטנות מיוחדות אותן מאפשר הפאזל. מוטוריקה עדינה חיונית לכתיבה, פעולות בסיסיות עד מורכבות, והישגים חשובים אחרים

מוטוריקה גסה

 משחק בפאזלים לתינוקות וילדים צעירים משפרים את המוטוריקה גסה  התפעול בקלות פיסות גדולות של פאזל. משפר ומפתח את המוטוריקה. 

פתרון בעיות

מיומנות יעילה לפתרון בעיות נחשבת להיבט חיוני ורב ערך בהתפתחות הילד. כשילד מתבונן על פיסות פאזל שונות, מחשב ומוצא את התאמתן או חוסר התאמתן, הוא מפתח מיומנות חיונית זו. פאזל, אחרי הכול, אינו ניתן להשלמה באמצעות טריקים, כך שהמשחק מלמד את הילד להפעיל את מוחו על מנת להבין כיצד לפתור בעיות ולחשוב בצורה הגיונית

הכרת צורות

 ילדים צעירים ואפילו תינוקות לומדים כיצד להבחין ולמיין צורות, כחלק חיוני מהתפתחותם. פאזלים מסייעים להם בפיתוח היבטים אלו, היות והפיסות צריכות להיות מוכרות ומסודרות טרם הרכבתן. 

עבודה על הזיכרון

פאזלים משפרים את הזיכרון של ילד. לדוגמא, עליו לזכור את הגודל, הגוון והצורה של חלקי הפאזל השונים כשהוא מרוכז

פאזל, פאזל לגיל שנה, פאזל לגיל שנתיים

סיכום 

חוקרים מהאקדמיות הוכיחו כי משחק בפאזלים ומשחקי צורה מסייע בפיתוח מיומנויות תפיסה מרחבית. המשחק משמש תפקיד מהותי בפיתוח המודעות המרחבית ובעתיד לעסוק במדעים מדויקים

. ילדים בתהליך גדילתם יכולים לקבל תועלות במספר תחומים ומיומנויות  תוך התאמת גודל החלקים והקושי לגילם.

יתרונות קוגניטיביים פאזלים עוזרים בפיתוח תפיסה, ארגון וריכוז. 

יתרונות פיזיים אם כי זה לא נראה כמו פעילות גופנית, עדיין הרכבת פאזל דורשת תיאום מוטורי ושימוש מבוקר ביד, מה שמוביל להתפתחות "המוטוריקה העדינה" (אחיזה בקנה מידה קטן בין האצבע והאגודל.).

יתרונות רגשיים  הם מלמדים גם סבלנות, ביטחון עצמי ושליטה עצמית. הרכבת פאזל דורשת זמן ומאמץ. כשאנו מסיימים פאזל אנו חשים הערצה סיפוק והכרה על השגנו, על אחת כמה וכמה אצל ילדים.