מדריך לבחירת צעצועים לילדים  לפי גילאים

הקדמה

בחירת צעצוע לילד הקטן היא משימה שכולנו עוברים ולא פעם אנחנו מתלבטים בה לא מעט. איך נבחר צעצוע נכון, למה חשוב לשים לב ואילו שיקולים כדאי לשקול כאשר בוחנים את הנושא. 

היבטים רבים מעורבים בתהליך זה וכאן אנו נתמקד רק במספר היבטים עיקריים.  היבטים חשובים כאשר אנו מתחילים לחשוב על צעצוע לילד, נחשוב בוודאי בין היתר באספקטים של חומרי הגלם שממנו נוצר הצעצוע, גיל הילד, האן הצעצוע הוא משחק התפתחות, תקופת השימוש ואורך חיי הצעצוע, איכות המוצר, בטיחות הצעצוע, היכן לקנות, איזה שירות נקבל עבורו וכמובן נוחות הקניה וזמינות המוצר. 

סוגי חומרי הגלם הנפוצים בימים אלו מתחלקים לחומרים טבעיים וחומרים מעובדים. גם לשני סוגי חומרים אלו ישנם מספר תתי קבוצות אך כאן נתמקד בחלוקה הראשית, כלומר חומרים טבעיים או מעובדים. רוב הצעצועים הקיימים היום עשויים מחומרים מעובדים (פלסטיק או גומי מעובד) שהמאפיין הבולט שלהם הוא יכולת ייצור בכמויות המוניות וכך להוזיל משמעותית עלויות ייצור, אולם החסרון הגדול שלהם הוא כושר העמידות לאורך הזמן. לעומתם צעצועים המיוצרים מחומרים טבעיים (עץ ובמבוק) עלויות הייצור שלהם גבוה מהסוג הראשון, אולם עמידותם עולה משמעותית והם מתפקדים גם לאחר שנים רבות. מכאן אורך חיי הצעצוע שלנו כקונים יכוון אותנו במה נבחר. 

במאמר זה נתרכז בצעצועים מחומרים טבעיים - כלומר צעצועים מעץ או במבוק. היבט אינדיבידואלי; גיל הילד, יכולת ההתפתחות שלו ותפקודו יהיו בעלי משקל משמעותי באיזה צעצוע נבחר. נבחן ארבע טווחי גילאים:

גילאי לידה ועד שנה 

בגיל זה הפעוט "מגלה" בפעם הראשונה ומביט במציאות שמסביבו ולכן הצעצועים הבולטים לקבוצת גיל זו הם צעצועים מסבי תשומת לב הפעוט, אם זה מתלי צורות, רעשנים קטנים וצבעוניים, פעלולנים / אוניברסיטה לילדים ודומיהם. רבים חושבים ומכלילים את השנה הזאת בחיי התינוק כיחידה אחת  אולם נכון יותר לחלק אותה לשלוש קבוצות משנה  שבל אחת מהן יש משמעות וייחודיות משלה

גיל לידה עד חודש וחצי  - בגיל זה התינוק אינו זקוק למשחקים רבים, עיקר פעילותו מתרחש כאשר הפעוט נמצא על ידי הוריו. טווח ראיית הפעוט הוא 30-50 ס"מ (טווח ראיה בין התינוק לאם) ועל כן כדאי להשתמש במשחק / אביזר אחד בזמן נתון, המשחקים המומלצים הם רעשן קטן, מובייל תלוי כשהצורות בצבעים עזים ומנוגדים זה לזה (שחור / לבן). התפתחות הרך הנולד בעזרת צעצועי עץ

התפתחות הרך הנולד מושפע מהעולם הסובב אותו החל מיומו הראשון .צעצועי עץ צבעוניים התלויים בחדר התינוק, בעגלתו או מעל למיטתו משרים אוירה רגועה, נינוחה ומושכים את תשומת לב התינוק. 

צעצועי עץ - אביזרים לחדר התינוק

חדר התינוק הוא החדר העיקרי שבו התינוק יתפתח. נכון שאת הימים / השבועות הראשונים ישהה התינוק את מרבית זמנו בחדר ההורים. אולם עיקר זמן ההתפתחות  יהיה בחדרו. לא בכדי כשתשאל כל אימא צעירה איך היא רואה בדמיונה את חדר התינוק  תשמע לרוב תיאורים ציוריים והמון רצון ומחשבה ובוודאי כסף שיושקעו באביזרים ובריהוט החדר. המוצרים הנפוצים הם המוביילים 

מובייל \ כדור פורח, אביזרים לחדר התינוק

מגוון ענק של מוביילים מקשטים חדרי תינוקות וצעצועי העץ מככבים בראשם, תכונותיהם מקדמים אותם לראש סולם מתנות לתינוקות  ובעיקר בגלל שיש להם  צבעים חמים, צורות גיאומטריות, צורות חיות, חרוזים בכל מיני צבעים בולטים לכולם ולפעוט במיוחד ומגרים את עיני התינוק לעקוב אחריהם.  

תנועת מובייל מעל התינוק תעודד את התינוק להסב מבטו אליהם ולאחר מכן גם תנועות גופו. ממד נוסף יש למוביליים מעץ הוא הנראות והיכולת לשמש כאביזר נוי בחדר התינוק, המובייל יהיה תלוי מהתקרה או גבוה מעל מיטת התינוק ויהיה בעצם כאביזר להעשרת החדר.  מגוון המוביילים מעץ מתפרש כמעט לכל נושא, סוג אחד הוא מובייל שבו יש דמות / צורה אחת גדולה שתלויה במקום אחד ועיקר משמעות מובייל  הוא נוי וחפץ שהתינוק יסתכל עליו .בסוג זה של מוביילים תמצא קישור לתחום התעופה כלומר  כדור פורח  או מטוס צבעוני רחב כנפיים, תחום נוסף שתמצא שם הוא  חיות בעלות הכנף - כמו ציפורים למיניהם  או תוכי צבעוני. הסוג השני הוא אוסף צורות / דמויות / חיות המסתובבות סביב ציר  ו"מרחפות" מעל גובה העמידה.  מרבית המוביילים האלו  חמצאו בהם חיות קטנטנות מסוגים שונים ובצבעים שונים  כאשר בכל מובייל יש  בין 8 ל-12 פריטים המסתובבים סביב ציר. 

בובות עץ לקישוט ולמשחק

בובת ע., פינוקיו, אביזרים לחדר התינוק

עולם צעצועי העץ עשיר בבובות עץ, אם זה צבעוניות או בצבע עץ טבעי, כאשר ניתן למצוא כמעט אין סוף בובות עם "ראש" חיה מסוימת. בובת כלב או חתול הן מן הנפוצות ביותר  אולם בנקל גם תמצאו בובת קוף או כל דמות שתרצו.  לרוב בובות אלו הן בובות "יושבות"  כך שממקמים אותן על מדפים או אדן החלון. ישנן גם בובות מעץ עם קפיץ  אותן ניתן לתלות ממקום גבוהה והבובה מתנדנדת למעלה ולמטה. בובות העץ מקרבות את עולם החיות והאגדות אל הרך הנולד,  הוא שומע לראשונה שמות החיות, מקשר אותן לצורתן  ומתחיל להבחין גם בפרטים הקטנים המאפיינים כל חיה, אם אלו האוזניים הגדולות של הכלב  או אם זה צוואר הג'ירף הארוך.

אביזרים רבים נוספים מעץ ניתן למצוא לאבזור חדר התינוק  אולם המאפיין את כולם הא חומר הגלם הבסיסי  שהוא העץ  שיתרונותיו ידועים לכל. 

חודש וחצי עד שלושה חודשים - בגיל זה התינוק מתחיל להרים ראש, וכשנניח אותו בעריסה / טרמפולינה ינסה התינוק לגעת.  צעצועים המתאימים לתקופה זו הם רעשנים רבים , צבעוניים ומתקן אוניברסיטה / פעלולן עליהם תלויים אביזרים צבועים המתנדנדים שיגרמו לתינוק לגירוי המבט וסקרנות לגעת.

רעשני עץ  רעשני עץ הם בדרך כלל צבעוניים, חלקם מתגלגלים, חלקם משמיעים רעש רך או רעש פעמון קטן, תפקיד הרעשנים הוא למשוך תשומת לב התינוק, לגרות את חושיו בכלליות, שמיעתו ועיניו בפרט. לכך מתאימים רעשני העץ שבכדי שישמיעו קול יש לנדנד אותם או לגלגלם. ובכך ימשכו תשומת לב התינוק. טווח המחירים של רעשנים אלו הוא בין 15-35 ש"ח  ומהווה צעצוע ראשון נחמד לתינוק.

אוניברסיטה מעץ,  פעלולן לתינוק

שלושה עד שישה חודשים  בחודשים אלו מומלץ לאפשר לתינוק לשחק כשהוא שכב על הבטן והגב ל5-10 דקות,  התינוק הממוצע מסוגל להרים ראש למספר דקות ואז לשחרר את ידיו ורגליו לגעת ולתפוס חפצים ו/או להכניס לפה מכל הבא ליד. בתקופה זו מתפתח קשר ותקשורת יד ועין  ומומלץ להתחיל ולקרב ו/או לשים בידי התינוק רעשנים קטנים, בצורות שונות ובצבעים שונים ומגוונים, צעצועי העץ הקטנים ערוכים במיוחד לכך.  בשלב מתקדם יותר ישכב התינוק על משטח הפעילות  וספרי בד או כדורי ספוג יכולים לשמש גירוי ומשיכה לתינוק. אוניברסיטת פעלול עליה תלויים אביזרים צבעוניים מתנדנדים הוא מבין הצעצועים המושכים את התינוק להתחיל בתנועת הגוף  כאשר הוא ינסה להגיע ולתפוס אותם.

אוניברסיטה מעץ -  התינוק הנולד מביט סביבו ומתחיל להכיר את עולמנו. תחילה פעילותו היא פסיבית אולם עד מהרה פעילותו הופכת לאקטיבית, אוניברסיטה מעץ הוא אביזר שמכוון רך נולד קדימה עוד ועוד.

מבנה המתקן מבנה אוניברסיטה מעץ הוא די שגרתי, שתי "צלעות" מעץ וביניהן מוט מעץ המחבר אותן ומשלים יציבות המתקן. המבנה הזה יוצר אפשרויות רבות לגרות את הרך הנולד, צבעים חמים מאביזרים הדבוקים על הצלעות  משמשים כאובייקטים מנגישים לגווני הצבעוניות השונים. המוט המחבר בין הצלעות משמש גם הוא כמתקן תליה לאביזרים מתנדנדים, צבעוניים ולעיתים גם רועשים. גובה המוט צריך להיות גבוה מהיד המושטת של התינוק ושיאפשר לתינוק לנוע / לזחול ללא הפרעה ממנו.

מבנה האוניברסיטה, האביזרים הנלווים, הצבעים והצורות שלהם מגרים את התינוק כבר מיומו הראשון להתחיל לפעול ולפתח מיומנויות יסוד כבר מההתחלה, מבטים לצדדים - זוהי הפעולה הראשונה שתינוק בין חודשיים ומעלה מופעל על ידי האוניברסיטה, כאשר התינוק שוכב על הגב במרכז האוניברסיטה האביזרים על צלעות המתקן ובמיוחד על המוט המרכזי מושכים את תשומת ליבו ומגרים אותו להזיז ראש להסתכל ולהבחין בצבעים ובצורות השונות.

קשר יד ועין - האביזרים ולרוב טבעות העץ גורמים לתינוק לנסות להגיע אליהם ולתפוס אותם. פעולה בסיסית זו הינה משמעותית ביותר ומהווה שלב מפתח בהתפתחות הראשונית של התינוק  וביכולות שלו לכוון ידיו. תנועת גוף - האביזרים הצבעוניים מגרים התינוק לנסות ולהגיע אליהם, פעולה זו כשלעצמה מניעה את גוף התינוק, לעיתים כשלב ראשוני בהתהפכות מהגב לבטן, ויותר מאוחר כהכנה לזחילה.  ברוב מתקני האוניברסיטה ניתן להגביהה את המוט המרכזי כאשר התינוק גדל, תכונה זו כאשר מרחק המוט מהתינוק גדל גורם לתינוק להגביר תנועותיו ולהתאמץ עוד ועוד בהרמת הגוף בכדי להגיע לאביזרים התלויים. 

תחילת הליכה- חלקם מדגמי האוניברסיטה מעץ מצויידים בגלגלים בחלק אחד של כל צלע כלומר ניתן "לדחוף" את האוניברסיטה לכיוון מסויים. כאשר התינוק מתחיל בצעדיו הראשונים, משמשת האוניברסיטה כהליכון שעליו נשען התינוק בצעדיו הראשונים.

איפה ניתן למצוא אוניברסיטה מעץ? החנות ואתר המכירה של ריצ'רץ' וודי מייבא דגמי אוניברסיטה מעץ  מחברת HEIMESS הגרמנית וכיום ניתן למצוא שלושה דגמים בשלושה רמות מחיר שונות

אוניברסיטת הדוב - האוניברסיטה ברמה הזולה ביותר  ניתנת לכיוון לשלושה גבהים שונים אוניברסיטת הברווזים -  אוניברסיטה ברמה בינונית וניתנת לכיוון לשישה גבהים שונים אוניברסיטה והליכון - אוניברסיטה ברמה הגבוהה ביותר 

כל הדגמים מגיעים באריזה מותאמת לתינוק, אטרקטיבי, קישוטי, חזק ואיתן ושימושי והמידות זהות לכל הדגמים 

חצי שנה עד שנה -  בתקופה זו מתחיל התינוק לנוע, לזחול והרמת הראש משולבת בזה.  זוהי התקופה שהתינוק מתחיל "לחקור" ולהכיר את העולם.  מומלץ לפזר על המשטח מספר צעצועים, רעשנים צבעוניים, קוביות בכל מיני צורות וצבעים שיעזרו לתינוק לפתח יכולות זחילה, לפתח ולשפר יכולות אחיזה. בתקופה זו מתחיל התינוק לזהות חפצים ומיקומם בסביבתו. לקראת סוף התקופה מומלץ להשתמש בצעצועים "תומכי" הליכה, הליכון קוביות או אוניברסיטת הליכון הוא צעצוע מומלץ 

                         זחל צבעוני לגיל שנה

גילאי שנה עד שנתיים 

בתקופה זו מתחיל הפעוט ללכת ומספר מיומנויות בסיסיות מתפתחות, המיומנויות הבולטות כאן הן שיפור האחיזה, קשר יד ועין, תנועה והתמצאות במרחב, התאמה והכרה מעמיקה של צבעים וצורות, גדלים וכיוון עצמים. לכן הצעצועים הבולטים לקבוצת גיל זו הם צעצועי המשיכה (חיות קטנות על גלגלים), צעצועי בניה בני 4-5 חלקים גדולים (מגדל הקוביות או מגדל הטבעות), צעצועי הכוונה (הך פטיש), התאמת צבעים וצבעים (קופסת הקוביות, פאזל הרמה) וצעצועי כלי נגינה פשוטים (כסילופון, תוף).

פירוק והרכבה בגיל זה מפתח הילד את יכולת האחיזה, יכולת כיוון ובדגש על קשר יד ועין. משחקי פירוק והרכבה פשוטים הם השלב הראשון בהקניית יכולות אלו.  צעצועי העץ מספקים לנו שפע אפשרויות למשוך את הילד לעסוק בכך. דמויות עץ קטנות המורכבות מטבעות עץ צבעוני ואיכותי הן דוגמה מצוינת לנושא זה. בין הדמויות הנמצאות בשוק  ניתן למצוא דמויות של אנשים (מלח , ליצן, פינוקיו) או חיות שהמשותף לכולם הן טבעות העץ בגדלים שונים.

חיות  על גלגלים חיות הן חלק מעולמנו והילדים הקטנים נחשפים אליהם הן במציאות והן בסיפורים.  צעצועי הילדים מלאים בעולם החיות וכולנו מכירים חיבור הילדים לחיות המחמד שמסביבנו. צעצועי העץ מביאים לנושא זה מספר רעיונות המשלבים לגיל זה את תחומי ההתפתחות המתאימים להם. חיות עץ קטנות על גלגלים הן בחירה טבעית ונכונה לגילאי שנה עד שנתיים, חיות אלו על גלגלים עוזרות לפתח מוטוריקה אצל הילד, משפרת יכולת אחיזה ומתחילה ללמד את נושא הכיוון וההתמצאות במרחב, כל זאת תוך שילוב של עולם החיות והצבעים. שלב נוסף לחיות אלו הוא משיכה עם חוט.  בגיל זה הילד שהחל ללכת מתחיל למשוך אחריו חיה ולהניע אותה במרחב החדר. כמובן שמבחינה בטיחותית חוט המשיכה חייב להיות מעוגן כהלכה ואורכו עד 50 ס"מ.  בתחום זה ניתן למצוא מגוון חיות קטנות: כלב, חתול, סנאי, עכביש, פרת משה רבנו ואפילו חיות גדולות כמו פרה, סוס  ועוד. 

קוביות עץ\ צעצועים לגיל שנתיים

גילאי שנתיים עד שלוש 

בתקופה זו הסיפורים והאגדות מתחילים לקבל משמעות וחיקוי ומכאן כל סוגי הבובות והדמויות של הסיפורים מקבלים מקום משמעותי. בגיל זה כדאי גם לשלב משחקי התפתחות לגיל שנתיים,  עולם ההרכבה והבניה עולה שלב והילד כבר מסוגל להרכיב צעצועים יותר מורכבים. כל הסטים של קוביות צבעוניות או טבעיות ובגדלים שונים הופכים לצעצוע בולט בנוכחותו ועוזרים לילד ללמוד לשחק לבד או עם חבר, התאמה ומשחקי זיכרון מתאימים לשלב התפתחות זה וכמובן עולם הפאזלים מתרחב.

נפרט  כאן על שני התחומים שלמרות שמתחילים איתם בגיל צעיר יותר ובגילאי שנתיים ומעלה הם הופכים למשמעותיים ביותר: עולם הקוביות  ועולם הפאזלים. 

עולם הקוביות - קוביות עץ, הטבעיות והצבעוניות משמשות בעולם הילדים ככלי התפתחותי מדהים תוך כדי שעות רבות של משחק והנאה. הקוביות כמו שאר צעצועי עץ בגדלים ובצורות השונות נעימות למגע וצבעיהן משרות אווירת רוגע ושלווה על הילדים, אכן הקוביות מאפשרות את התפתחות הילדים בגילאים השונים לרכוש מיומנויות רבות ומגוונות. הכרת הצבעים - צבעי המים שבהם משתמשים יצרני צעצועי העץ, עומדים בתקנים המחמירים ביותר ומאפשרים גם לקטנטנים ביותר לגעת ואפילו ללקק את הקוביות תוך כדי הכרת כל קשת הצבעים האפשרית עלי אדמות.  נכון שהצבעים העיקריים שולטים ברוב הצעצועים, אולם בצעצועי העץ ניתן למצוא מגוון אין סופי של צבעים שונים ומשונים ולנגיש אותם לילדים בצעדי ההתפתחות שלהם. ישנן קוביות מעץ לגילאים שונים, קוביות עץ לגיל שנה, קוביות עץ לגיל שנתיים, קוביות עץ לגיל שלוש ומעלה ואפילו קוביות עם מספרים.

צורות קוביות העץ הינו המגוון הרחב ביותר אותו ניתן לנגיש ולשתף בעולם הילדים. הצורות הגיאומטריות הבסיסיות כמו ריבוע, מלבן, עיגול ומשולש נמצאים בכל חומר אולם בקוביות העץ נמצא צורות רבות אחרות, הגליל, החרוט, המעוין, הטרפז, חצי עיגול ואפילו צורת הירח הם קוביות מאוד נפוצות בקוביות העץ  כאשר המאפיין הבולט בכולם שקוביות אלו עמידות לאורך זמן רב וקצותיהן בטוחות לשימוש גם אצל ילדים קטנים. מגוון גודל הקוביות מהווה ממד נוסף בהתפתחות הילד. קוביות העץ מאפשרות לילד לפתח יכולת הבחנה בגדלים שונים, בהבנה של קטן, גדול, שווה  ולהתאים כל גודל למטרה שאותה הם רוצים להשיג. פאות הקוביות הן מושג שלומדים בשלב מאוחר בבית הספר, אולם משחקי הילדים מנגישים בקלות את המושג לילדים הקטנים כאשר פאות הקוביות השונות בצורתן משמשות בבניית מבנים בקוביות ומלמדות את הילדים את "ניסיון החיים" על ישר, אלכסון, עגול וכדומה. התאמה וכיוון הם מיומנויות בסיסיות בחיינו  ועולם קוביות העץ ובמיוחד קוביות לילדים עוזרות ומפתחים אותם. התאמת צורות קוביות העץ והשחלתן בקופסאות שונות זהו משחק ידוע ונפוץ, בנייה מגדל או מבנה שבו שמים תחילה קוביות גדולות ועליהן את הקטנות יותר, או לחילופין מרכיבים ממשולש ומעין  מבנה כלשהו זהו כבר שלב מתקדם שבו הילד מבין את רזי הבניין וכיצד ניתן להשתמש בצורות מסוימות ובכיוונן לצרכיו השונים. העסקה עצמית  היא יכולת הנרכשת עם הזמן, קוביות העץ והמשחק המהנה שבהן מלמד ומרגיל את הילד להפעיל את עצמו, לפתח את יכולותיו גם בכוחות עצמו  כל זאת תוך כדי בילוי זמן רב ובהנאה רבה. נכון שניתן לשחק בקוביות העץ עם ילדים  או מבוגרים נוספים  אולם המשחק בקוביות העץ ובנייה בהן אינה תלויה במשתתפים אחרים.  משמעות זו מייצרת כר נרחב לילד לשחק לבד, לפתח את כישוריו ודמיונו ללא תלות באחרים ולבלות זמן נפלא עם קוביותיו.

פאזל, פאזל לגיל שנתיים

עולם הפאזלים פאזלים שכיחים ברוב הבתים  וביחוד אלו עם ילדים בגילאים השונים. כן פאזל הפך בעשורים האחרונים לשם נרדף למשחק הרכבה עם הרבה  כיף למשחקים בו אולם במקור הפאזל לא נועד להיות משחק אלא כלי לימודי. הפאזל הראשון הומצא / נבנה  יוצר מפות ומומחה בחריטה לפני כ 250 שנה. הוא הדביק מפה על לוח מעץ, חתך את החלקים על פי המדינות ועזר לילדים ללמוד על העולם. במהלך השנים שלאחר  התפתח הפאזל לכיוונים רבים, פיסות העץ המקוריות הוחלפו בעיקר עם פיסות קרטון ובשנים האחרונות פאזל העשוי מעץ (עץ מעובד ודק במיוחד). היסטוריה הפריצה הגדולה והמשמעותית לפאזלים הגיעה בין 1920–1930 כאשר חברות בבריטניה ובארצות הברית יצרו מגוון פאזלים רחב, שיטות ההפצה שוכללו ופותחו שיטות שיווק חדשות. שיטת מכירה אחת הייתה ייצור פאזלים יותר מסובכים וקשים שיתאימו למבוגרים. שיטה נוספת הייתה שימוש בפאזלים כהטבה בקניית מוצר אחר.  שיטה נוספת החלה כאשר הוחל על ידי ייצור פאזל שבועי. הפאזל השבועי יצא בכל יום רביעי ונקנה על ידי קבוצות של לקוחות שרצו להיות הראשונים בין חבריהם שיסיימו את הפאזל. זה החל במחצית השנייה של 1932  תחילה יוצרו כ- 12,000 פאזלים בשבוע  ולקרת סוף 1933 נמכרו כ 10 מיליון פאזלים בשבוע. 

למה פאזל ? 

השימוש בפאזל כמשחק נובע ממספר גורמים המשולבים זה בזה 

התועלות במשחק בפאזל 

  • חומרי הגלם לפאזל הם לרוב עץ מעובד או קרטון קשיח, חומרים טבעיים מתכלים נעימים למגע ויוצרים משחק במשקל קל
  • רוב הפאזלים הם צבעוניים המושכים את העיניים ויוצרים מוטיבציה להרכבתם
  • התרומה שמשחק זה נותן למשחקים בו מגוונת מאוד ונפרסת על תחומים רבים  אותם נפרט בהמשך המאמר
  • המגוון הרחב של הפאזלים והתאמתם לטווח גילאים עצום מהווה גורם נוסף בתפוצתו הרבה במגוון שכבות  האוכלוסייה

משחק בפאזל מתרגל מיומנויות כמו מוטוריקה עדינה, מעודד פתרון בעיות ובעיקר מפתח את המרכיב הדומיננטי במוח האנושי שהוא החשיבה המרחבית. פאזל הוא משחק מחשבה מגניב ולעיתים אפילו מלהיב, את זה כולנו יודעים. אך מחקרים שנערכו לאחרונה ברחבי העולם מצאו כי ילדים שמשחקים בפאזלים בגיל צעיר מפתחים במידה ניכרת את יכולותיהם התפיסתיות והחשיבה המרחבית. הפאזל דורש מאתנו להפעיל מחשבה ובכך מפתח חשיבה מרחבית, שכן הוא עוסק בצורות ובקשר ביניהן. החשיבה המרחבית הינה מרכיב דומיננטי בתפקוד המוח האנושי והיא מאפשרת לנו לנוע במרחב ולהפעיל דברים. בעזרתה אנו מבינים את התכונות של כל מה שסביבנו - על צורותיהם, גודלם ומשקלם. בהמשך הופכת החשיבה המרחבית ליכולת מופשטת של הבנת המתמטיקה, המדע והטכנולוגיה. בנוסף, היא משתתפת בתהליכי הקריאה והכתיבה ומאפשרת לנו, למשל, לזהות את התוספת הקטנה שהופכת את האות ח' לאות ת'. לפאזל יתרונות רבים נוספים. הוא מגרה את הידיים הקטנות לאחוז, לסובב ולתרגל מיומנויות של מוטוריקה עדינה; הוא מעודד פתרון בעיות (אם לא הולך מכיוון אחד, ננסה מכיוון אחר...); הוא ממקד את הקשב, מתרגל את הריכוז וממחיש את הרעיון שכל דבר שלם מבוסס על פרטים קטנים יותר.

באיזה גיל כדאי להתחיל לשחק בפאזל ?  

תשעה חודשים: הפאזל הראשון. את הפאזל הראשון לא צריך לקנות והוא נמצא בכל בית: במגירות ובקופסאות המרתקות את התינוקות הצעירים, שפשוט חייבים לגלות מה יש בפנים. מכסה הקופסה הוא ההתאמה הראשונה שהתינוק יכול ללמוד לעשות בעצמו. גם שתי קערות פלסטיק או כוסות אחת בתוך השנייה מאפשרים לתינוקות ללמוד את הצעד הראשון של החשיבה המרחבית.

גיל שנה: התאמת צורות לתוך תבנית משחקים. הכנסת צורות לתבנית על פי צורתם הם השלב הבא לקראת הפאזל המורכב יותר. הצורה התלת-ממדית והחור אליו מכניסים אותה פשוטים יותר להבנה ולהפעלה. כדי להצליח להכניס את הצורה לפתח הנכון דרושה חשיבה מרחבית והבנה "מה מתאים למה?", בדיוק כמו בפאזל. מעורבות ההורים חשובה בכדי לעודד את התינוקות לשחק בו. ברוב המקרים התינוק יזדקק לעזרה והדגמה כיצד להתאים את הצורה והפתח שלה. 

פאזל, פאזל רכבים, פאזל לגיל שנתיים


גיל שנה וחצי: פאזל הרמה. רואים את התמונה מתחת לחלק הפעוטות מסוגלים להתמודד עם צורות שטוחות ולהתאים חלקי פאזל מעץ למסגרתם. הפאזל הראשון והקל ביותר הוא זה שכאשר מסירים את החלקים מהמסגרת רואים את אותה התמונה - כמו בלוטו. הידית המחוברת לחלקים מקלה על מלאכת האחיזה וההסרה. איזה כיף זה לשחק ביחד, פשוט להוציא ושמישהו אחר יחזיר למקום.  התמדת ההורים בפעולות אלו תחזק את היכולת להתאים צורות.

גיל שנתיים: "זה ממש משחק מהנה" היכולת להתאים את חלקי הפאזל אחד לשני מבוססת על תהליך הדרגתי ובו עם כל התנסות - מבינים משהו נוסף. תחילה צירוף החלקים הוא מקרי ולא מתוכנן, והפעוטות פשוט מנסים לצרף שני חלקים הנקרים בדרכם. רק לאחר פעולה חוזרת כזו של ניסוי ולימוד הם יבינו, בשלב כלשהו, שכדאי לבחור חלק ספציפי כדי להתאים, ולא לנסות סתם .על הילדים בגיל זה לדעת לדמיין איך החלק יראה כאשר מסובבים אותו, וזוהי כבר פעילות מוחית מתקדמת. מומלץ להראות ולהסביר לילד כיצד לסובב חלק כדי שיתאים לחיבור עם חלק אחר, הם מציבים עוד "שלב" בהבנה הזו. בשלב מתקדם יותר הנחיה מילולית תספיק ("נסה לסובב"). מכאן הפעוט ילמד בעצמו לסובב את החלק תחילה בדמיונו ולאחר במציאות.

מיומנויות הנרכשות מפעילות עם פאזלים כשאנחנו חושבים על פאזלים אנחנו חושבים על תחביב ובילוי אולם למשחק בהרכבת פאזלים יש מגוון יתרונות התורמים להתפתחותם. תיאום עין ויד כשילדים מחברים, מסירים ומתנסים בפיסות הפאזל, הם לומדים את הקשר בין תפקוד הידיים והעיניים. העיניים רואות את הפאזל, והמוח חוזה כיצד התמונה השלמה צריכה להיראות, או מהי הפיסה אותה יש להניח כעת. בהמשך המוח, העיניים והידיים עובדים יחד למציאת החלק המתאים, חיבורו, והתאמתו המדויקת.

מוטוריקה עדינה- בדומה לאופן בו מושג תיאום עין ויד, פאזלים מספקים הזדמנות לילדים לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה, הדורשת תנועות קטנות מיוחדות אותן מאפשר הפאזל. מוטוריקה עדינה חיונית לכתיבה, פעולות בסיסיות עד מורכבות, והישגים חשובים אחרים 

מוטוריקה גסה- משחק בפאזלים לתינוקות וילדים צעירים משפרים את המוטוריקה גסה  התפעול בקלות פיסות גדולות של פאזל. משפר ומפתח את המוטוריקה.

 פתרון בעיות- מיומנות יעילה לפתרון בעיות נחשבת להיבט חיוני ורב ערך בהתפתחות הילד. כשילד מתבונן על פיסות פאזל שונות, מחשב ומוצא את התאמתן או חוסר התאמתן, הוא מפתח מיומנות חיונית זו. פאזל, אחרי הכול, אינו ניתן להשלמה באמצעות טריקים, כך שהמשחק מלמד את הילד להפעיל את מוחו על מנת להבין כיצד לפתור בעיות ולחשוב בצורה הגיונית

הכרת צורות-  ילדים צעירים ואפילו תינוקות לומדים כיצד להבחין ולמיין צורות, כחלק חיוני מהתפתחותם. פאזלים מסייעים להם בפיתוח היבטים אלו, היות והפיסות צריכות להיות מוכרות ומסודרות טרם הרכבתן.

 עבודה על הזיכרון - פאזלים משפרים את זיכרון הילד. לדוגמא, עליו לזכור את הגודל, הגוון והצורה של חלקי הפאזל השונים כשהוא מרוכז

סיכום 

חוקרים מהאקדמיות הוכיחו כי משחק בפאזלים ומשחקי צורה מסייע בפיתוח מיומנויות תפיסה מרחבית. המשחק משמש תפקיד מהותי בפיתוח המודעות המרחבית ובעתיד לעסוק במדעים מדויקים. ילדים בתהליך גדילתם יכולים לקבל תועלות במספר תחומים ומיומנויות  תוך התאמת גודל החלקים והקושי לגילם. יתרונות קוגניטיביים פאזלים עוזרים בפיתוח תפיסה, ארגון וריכוז. יתרונות פיזיים אם כי זה לא נראה כמו פעילות גופנית, עדיין הרכבת פאזל דורשת תיאום מוטורי ושימוש מבוקר ביד, מה שמוביל להתפתחות "המוטוריקה העדינה" (אחיזה בקנה מידה קטן בין האצבע והאגודל.).יתרונות רגשיים  הם מלמדים גם סבלנות, ביטחון עצמי ושליטה עצמית. הרכבת פאזל דורשת זמן ומאמץ. כשאנו מסיימים פאזל אנו חשים הערצה סיפוק והכרה על השגנו, על אחת כמה וכמה אצל ילדים. 

גילאי שלוש עד חמש - בתקופה זו רוב הילדים כבר נמצאים בקשרים עם ילדים אחרים (מעון או גן) ומכאן שחלק נכבד מבין הצעצועים צריכים לשקף את היכולת לשחק ביחד עם הסובבים את הילד, אמנם כל משחקי ההרכבה ועולם הבובות שולטים בגילאים אלו כמשחקי יחיד, ולכן זה הזמן לשלב משחקי זוגות תחרותיים או ביחד להוביל למטרה אחת. בגילאים אלו הילד כבר מבין את המונח "אסור" ומכיוון שחלק די רב של הצעצועים לגיל זה מכילים "חלקים קטנים", עדיין מומלץ לשים לב ולהנחות את הילד בנושא בטיחותי זה. בגילאים אלו שולטים בבירור משחקי ההרכבה המתקדמים, עולם הבובות ודמויות אותם הילדים רוצים לחקות, אם זה מהמציאות הסובבת אותם (כבאי או נהג) או מסיפורי האגדות / ספרים או סרטונים אליהם הם נחשפים.

תיאטרון מגנטי, צעצוע לגיל ארבע


סיפורי אגדות צעצועי עץ - עולם הילדים שזור סיפורים מסיפורי האגדות שכולנו גדלנו עליהם. סיפורים אלו מרתקים את השומעים וביחוד את הילדים. שמיעת האגדות הן השלב הראשון במעורבות הילדים באגדות, שלב נוסף במעורבות הוא הצפייה בסרט או הצגה של סיפור האגדה, והשלב הבא הוא השתתפות פעילה בסיפור העלילה. 

אגדות בצעצועי עץ צעצועים בכלל וצעצועי עץ בפרט לוקחים חלק בהנגשת סיפורי האגדות לילדים. דמויות שונות מכל סיפורי האגדות  מעוצבות בכל צעצועי הילדים, אם זה .בצעצועי כלים ומבנים מהאגדות  או בבובות בדמויות מהאגדות איתן הילדים יכולים לשחק ולהזדהות. לצעצועי העץ יתרונות רבים על שאר הצעצועים, חומר הגלם העמיד ואפשרויות העיבוד והצביעה הכמעט אין סופית מאפשרים ליצרני צעצועי העץ לייצר מגוון עצום של צעצועי עץ הקשורים לעולם האגדות. בובות עץ בדמויות דינוזאורים או פינוקיו הן שתי דוגמאות מעשרות דוגמאות המדגימות את היכולת של יצרני צעצועי עץ מצד אחד ומצד שני את ההתחברות של הילדים למשחקים אלו.

מעבר לשלב הזדהות הילדים עם דמויות מהאגדות מגיע השלב בו הילדים עצמם "משחקים" את סיפורי האגדות. זהו שלב הנקרא משחק תפקידים ,לסוג זה של מעורבות יצרו יצרני צעצועי העץ שני מוצרים שונים , בובות אצבע ותיאטרונים מגנטים 

יצרן צעצועי עץ הגדול באירופה - Detoa היה בן יצרני צעצועי העץ הראשונים שבמאה העשרים החל לפתח מוצרים אלו וגם כיום נחשב למוביל משמעותי בתחום זה. בובות אצבע הן בובות קטנות עם דמויות חיות או אנשים, הבובות עשויות מעץ קל ונעים למגע ושרוול בד המכסה על האצבע של הילד. בובות האצבע מביאות ממד נוסף שאיתן הילדים יכולים לשחק כל סיפור שירצו ידוע או אפילו שהם ימציאו. מובן שבובות האצבע מפעילות את הילד ומדגישות ומפתחות לילד עולם דמיון. 

התיאטרונים המגנטיים המשלבים בתוכם את יתרונות צעצועי העץ והצרכים בעולם האגדות. תיאטרון מגנטי הוא משחק שבו הילד או ילדים מרכיבים את התפאורה של הסיפור , יש להם מספר דמויות מסיפור האגדה אותם הם מעמידים על "במת" התיאטרון, ועל ידי שני מוטות שבקצותיהם יש מגנט שמוכנסים מתחת לבמת התיאטרון  כיפה אדומה ( בתיאטרון המגנטי מגיעות הדמויות כיפה אדומה, אמא של כיפה אדומה, הסבתא, הזאב, שומר היער) סיפור עמי ותמי  (עם הדמויות הכוללות שני הילדים, החתול המכשפה ושומר היער), סינדרלה (עם הדמויות סינדרלה, שתי האחיות, האמא, הנסיך והמלך) ושלגיה. 

תיאטרון מגנטי חברת Detoa פיתחה משחק מגנטי המורכב מתפאורה של סיפורי אגדות שונים (סינדרלה, עמי ותמי, כיפה אדומה ועוד רבים אחרים) העשויה מקרטון קשיח כאשר דמויות האגדות הן בובות עץ צבעוניות מסיפורי האגדות שבבסיס הבובה מוטבע מגנט, בנוסף מקבל המשחק שני מוטות עץ שגם בקצותיהן מוטבע מגנט. בצורה זו מפעיל / מזיז המשתתף את הבובות ומספר / מציג סיפור אגדה. משחקים אלו משתייכים לקטגורית משחקי התפתחות / משחקי תפקידים בהם הילד מציג דמות או סיפור לעצמו או לסובבים אותו. משחקים אלו מתאימים לילדים מעל גיל שלוש  לבנים ובנות כאחד. חברת DETOA ייצרה מגוון רחב למשחק מגנטים במבנה תיאטרונים כאלו ביניהם אגדות ילדים אירופאיות שונות והמוכרות ביותר מהן הטירה הקסומה, ארמון הפיות הטובות סינדרלה, עמי ותמי, כיפה אדומה ועוד.

מגנטים\ מגנטים לילדים, צעצועים לגיל שנתיים


לוח מגנטי  סידרה נוספת של משחק מגנטים לילדים מכילה משחק יצירת והתאמת דמויות, כולנו מכירים מגנטים שאנו מצמידים למקרר והילדים אוהבים לנסות לקחת ולהזיז אותם, חברת Detoa לקחה את הרעיון ופיתחה ממנו ערכות משחק צבעוני מרהיב לפיתוח דמיון, שיפור האחיזה, הכרת עולם הצורות והצבעים לגילאי שלוש ומעלה. בערכות משחקים אלו החברה מספקת לוח מגנט עם פיסות עץ צבעוניות בצורות שונות שבהן מוטבע מגנט שניתנות להצמדה ללוח המגנט. בכך "לצייר" או להרכיב צורות שונות ומגוונות, החל מצורות גיאומטריות ועד לתמונות של ילדים המשחקים בשדה או במרחב הפתוח. ניתן למצוא מגוון של ערכות כאלו כמו גן חיות , דמויות ילדים, נסיכות , תמונות טדי.

קופה רושמת, משחקי תפקידים


משחקי תפקידים דמויות וסיפורי דמיון מחקרים מקצועיים מפרסמים מאמרים רבים לגבי שילוב משחקים בהתפתחות הילד.  סוגי משחקי ההתפתחות שונים ומשתנים בהתאם לגיל הילד וידוע כי בגילאי שנתיים עד גיל שש / שבע שנים  יש מקום רב למשחק תפקידים, משחק סימבולי, משחק דרמטי, משחקי “כאילו”. במשחק הזה הילדים עסוקים ב”הצגות” שבהן יש לכל ילד תפקיד מסוים של בני המשפחה או אנשי מקצוע הקשורים אליה. הוא מבוסס על דמיון ופעילות דרמטית-משחקית של הילד. משחקי “כאילו” מתפתח במקביל לרכישת השפה.  הדמויות המשפיעות על הילדים.  בתחילת התפתחותו מושאי המשחק של הילד משתייכים לחוג מכריו הראשוני (הורים, מורים, בעלי-מקצוע) ותחום זה הולך ומתרחב עם התבגרותו (דמות אגדית, בעל חיים). במשחק התפקידים מתגלה דינמיקה של תחרות והזדהות של הילד עם מושא משחקו. משחק התפקידים מעצב זהות הילד ומעצב את דימויו העצמי. המשחק הדרמטי בונה ומעשיר את אישיותו של הילד. כך למשל, משחק עם הבובות הוא למעשה סיטואציה שבה, הילד משליך רגשות על הבובה, מפרש את תגובותיה ומגיב בהתאם. 

הדמויות הסובבות בעולם הילדים מחולקות לשנים: 

א.  הדמויות שאותן הם פוגשים במציאות היום יומית, הגננת בגן, נהג האוטובוס, השוטר ברחוב, או אולי החתול והכלב של השכנים,  ואפילו בני המשפחה הקרובים והרחוקים.

ב.  הדמויות מהספרים. מהסיפורים ומהעולם הדיגיטלי 

כל הדמויות האלו הן נושא למשחקי תפקידים ודמויות משחק. כל ילד ירצה שתהיה לו בובת דמות שאיתה יוכל לשחק ולהזדהות  בזמן המשחק או בכל זמן אחר,  צעצועי עץ מלווים נושא זה לכל התחומים, בובת עץ של שוטר, או נהג, בובה של חיה על גלגלים ומגוון רחב של דמויות. לצעצועי עץ ישנם יתרונות מובנים להצליח בתחום זה , העץ כחומר הגלם נעים למגע , לרוב הוא מגיע בצבעים רבים שונים וחמים, והעמידות הגבוהה שלו מאפשרת לילד להשתמש בו לאורך תקופה ארוכה מאוד.

אולם לא רק הדמויות הן נושא לחיקוי, גם האביזרים, המתקנים והמכלולים השונים מהווים חלק מהמשחק.  המפורסם ביותר הוא בית בובות  אבל גם לאוטובוס, למכונית עם גלגלים מעץ  או לעריסת הבובה יש מקום רב  במשחק. בטיחות המוצרים ואיכותם הגבוהה מעמידה את מתקני וצעצועי העץ בראש סולם הקניות עבור הילדים. צעצועי עץ המתאימים לטווח גילאים רחב במיוחד ומקנים אוירה נעימה למשחקי התפקידים, איכותם הגבוהה והבטיחות שלהם מאפשרת להורים להיות שקטים ורגועים בעת השימוש בהם. אם זה למשחקי תנועת חיות על גלגלים, או בובות עץ עם דמויות לפירוק והרכבה, משחקי בובות, כלי בישול, עריסה לבובה ובוודאי שרהיטי עץ זעירים לבית הבובות. גם משחקי התיאטרון לסוגיו, בובות אצבע של דמויות או חיות, מריונטות צבעוניות ותיאטרוני אגדות ממגנטים  לגילאים בוגרים יותר מאפשרים לילדים את משחקי התפקידים, כל סוגי התיאטרון מאפשרים לילדים להתבטא , לספר את הסיפור שלהם  לבד או עם חברים  ולתת להם הרגשה כי הם אכן משחקים בעולם האמתי. 

משחקי תפקידים הם חלק חשוב ומשמעותי ביותר בהתפתחות הילדים ולכן הם נפוצים מאוד. באמצעות משחק תפקידים נותן הילד ביטוי למצבו הרגשי והנפשי. ידוע כי הילדים מלאים רגשות – עמוקים וטובים, קשים ועזים. הם מגיעים לכלל חדווה ולכלל כעס באינטנסיביות גדולה. צד זה במהלך התפתחותם של הילדים זקוק לביטוי באמצעות המשחק לכל הילדים בני השנתיים ומעלה ומהווים חלק משמעותי בעולם המשחקים שלהם. צעצועי העץ מתאימים ביותר לכך , מצד אחד הם חזקים ונשמרים לזמן רב ואיכותם הגבוהה מקנה בטיחות בסוגי משחק זה. כולם לוקחים חלק במשחקים, ביחד או לחוד אבל בעיקר נהנים מאוד !!!

סיכום

בחירת הצעצוע בהתאם לאמור לעיל עוזרת להתאים צעצוע לצרכי הילד, ככל שהצעצוע יתאים ליכולות הילד,  כך ייהנה הילד, שעות המשחק יהיו פוריות ונעימות והילד יוכל להעשיר ולפתח את המיומנויות שלו עוד ועוד. הצעצועים המיוצרים מחומרים טבעיים (עץ , במבוק וכדומה) עמידים יותר מצעצועים המיוצרים מחומרי גלם מעובדים (פלסטיק וכדומה) וכמובן שישמרו לתקופה ארוכה יותר.  באם אתם מחפשים צעצועים לטווח ארוך כדאי לבחור בצעצועי עץ, אולם אם המחיר הוא גורם מכריע בבחירתכם  ואתם מוכנים כי אורך חיי הצעצוע יהיה זמן קצר (ימים או שבועות מספר) אזי הבחירה צריכה להיות בצעצועים שחומרי הגלם שלהם הם חומרים מעובדים.


משחקי קופסא, שח מט, סבלנות , דומינו

כתב:  איתמר שטויאר

עודכן בתאריך: 3/4/2024