משחקי הפעלה אלו משחקי התפתחות חשובים בשלבי התפתחות התינוק

כתב: איתמר שטויאר

עודכן בתאריך:2/01/2024

הקדמה

המחשבה הרגילה על צעצועים עץ היא לראותם ככלי בידור פשוטים לפעוטים. אך צעצועי עץ לסוגיהם השונים יכולים להיות לא רק מקור להנאה אלא גם כמשחקי הפעלה מתקדמים שיכולים לעזור בפיתוח יכולות  אישיות ולקדם את חיי הפעוטים בצורה מהותית. במאמר זה, נעבור על חשיבות צעצועי העץ ככלי לפיתוח תינוקות וכאמצעי לשפר תהליכים מחשבתיים, חברתיים וקוגניטיביים בתהליך התפתחותם. התפתחות התינוק היא תהליך המורכב ממספר תהליכים רב בתחומים שונים אשר לעיתים ברור כי הם קשורים זה בזה ולעיתים נראה כי אין קשר ביניהם, אולם אנחנו צריכים לזכור כי בני האדם הם מכלול ואוסף רגשות, מעשים ופעולות.

משחקי הפעלה הם משחקי התפתחות

הפרק הראשון בהתפתחות התינוק מתרחש בשלב הפסיכומוטורי, כאשר הוא לומד ומפתח את מיומנויות התנועה והקואורדינציה שלו. צעצועי עץ, כמו לוחות עץ, קוביות, ופאזלים, מספקים לפעוטים חוויות נגיעה והתמודדות עם אובייקטים בסביבה הפיזית. כשהם נוגעים לצעצועים עץ, הם חושבים לאיך לזוז אותם, לסדר אותם וליצור מהם מבנים. זהו שלב חשוב שבו הילדים לומדים לשלוט בגוף שלהם ולתקשר עם העולם הסובב. 

צעצועי העץ המפעילים את הפעוט הם חלק מהגירויים שהעולם מסביבנו מפעיל עלינו. כבר בגיל הרך כאשר התינוק עוקב אחר המובייל המסתובב מעל לראשו, מפתח התינוק חוש הראיה, הראיה המרחבית והיכולת להבחין בעצמים ובצבעים שונים. יכולת האחיזה היא השלב הבא שבו נראה תינוק אוחז ברעשן או בדמויות צבעוניות ואכן צעצועי העץ הטבעיים או הצבעוניים משמשים כזרז לפיתוח יכולת זו.

משחקי קופסה


התפתחות תנועתית כדוגמת זחילה ותחילת הליכה  היא שלב נוסף ומשמעותי. לכך עוזרים רבות ההליכונים מעץ ובובות המשיכה מעץ על גלגלים שמקנות לתנועת התינוק יכולות משחק וכיף.

משחקי העץ לפירוק והרכבה, אם זה דמויות או חיות, אם זה כלי תחבורה או מבנים פשוטים מהווים נדבך חשוב ובסיסי בהתפתחות המוטורית של הפעוט. היכולת להרכיב או להשחיל טבעות או חלקי עץ בסדר מסוים משפרות  יכולת אחיזה, כיוון הידיים, תרגול קשר יד ועין כל זאת במשחק נעים ומהנה.  

במשך שלבי ההתפתחות הפעוט, כמו שלב ההתפתחות החברתיות, צעצועי עץ כמשחקי הפעלה משמשים ככלי לשפר את יכולות התינוק החברתיות והתקשורתיות. צעצועים כמו תחנת רכבת, בתים, ודמויות מספקים תחושת עולם מוכר ומחובר. הפעוט יכול לשחק עם ילדים אחרים וליצור סיפורים בעלי דמויות, מה שמקנה לו הזדמנות לפתח יכולות דמיון ויצירתיות. בנוסף, כשהם נקראים לשתף צעצועי עץ במשחק קבוצתי, הם לומדים ערכים חברתיים כמו שיתוף פעולה, יכולת להסתגלות ותקשורת עם אחרים.
צעצועי העץ מספקים הזדמנות לפעוטים לפתח יכולות קוגניטיביות. כמו משחקי עץ כמו פאזלים או קוביות בנייה מציעים אתגרים שמפתחים יכולת פתרון בעיות והבנת יחסים מרחוק. כמו כן, צעצועים מתחום יצירתיות, כמו ערכות צביעה וחומרי יצירה, יכולים לעורר פעוטים ליצירת מחשבה יצירתית ולהעצים תהליכים יצירתיים במחשבה. קוביות העץ הגדולות ובוודאי גם הקטנות הן עולם גדול ורחב. הוא מכיל בתוכו נושאים רבים, מעבר לעולם הצבעים והצורות, המוטוריקה העדינה ופיתוח הדמיון, זהו ללא ספק שלב חשוב בהתפתחות המחשבה, ראיה מרחבית, ובמיוחד היכולת לתכנן שלב אחר שלב.

מבנה למסלול כדורים

משחקי הפעלה מעץ רבים משלבים ומשתמשים בחוקי הפיזיקה הבסיסית. מקנים לתינוק חווית משחק בו בזמן גם התרחשות כמו כדור מעץ היורד בשיפוע, הך פטיש - המקנה יכולת תנועת הכוח להזיז עצמים. 

סיכום

שלב התפתחות הפעוט הוא זמן מרתק ומיוחד בחיי התינוק, בו הוא חולף מתקופת תלת-ממד פשוטה למציאות הסובבת אותו. בגילאי הפעוטות, הילד מפתח מיומנויות יסודיות שיהפכו לבסיס להתפתחותו העתידית. משחקי הפעלה מתגלים ככלי אשר מספק לפעוטים יתרונות מרובים, שיכולים להשפיע חיובית על התפתחותם בתחומים שונים.  אלו הם רק מקצת האספקטים שמשחקי הפעלה מעץ מקנים  ובוודאי שנזכור כי חווית המשחק עם הפעוט מקנה לכולם זמן איכות נהדר ביחד.   בסיום, חשוב להבין שצעצועי עץ אינם רק כלי בידור או כלים דמויי-מבוגרים לפעוטים. אלא שהשימוש בצעצועי העץ הם הכלים המצוינים לשלב אותם בהתפתחות רב תחומית של התינוקות.