כתב:  איתמר שטויאר

עודכן בתאריך: 19/12/2021

הקדמה

בחירת צעצוע לילד הקטן היא משימה שכולנו עוברים ולא פעם אנחנו מתלבטים בה לא מעט. איך נבחר את הצעצוע הנכון, למה חשוב לשים לב ואילו שיקולים כדאי לשקול כאשר בוחנים את הנושא. היבטים רבים מעורבים בתהליך זה וכאן אנו נתמקד רק במספר היבטים עיקריים. 

היבטים חשובים

כאשר אנו מתחילים לחשוב על צעצוע לילד, נחשוב בוודאי בין היתר על האספקים של חומרי הגלם שממנו נוצר הצעצוע, גיל הילד, תקופת השימוש ואורך חיי הצעצוע, איכות המוצר, בטיחות הצעצוע, היכן לקנות, איזה שירות נקבל עבורו וכמובן נוחות הקניה וזמינות המוצר.

סוגי חומרי הגלם הנפוצים בימים אלו מתחלקים לחומרים טבעיים וחומרים מעובדים. גם לשני סוגי חומרים אלו ישנם מספר תתי קבוצות אך כאן נתמקד בחלוקה הראשית, כלומר חומרים טבעיים או מעובדים. 

רוב הצעצועים הקיימים היום עשויים מחומרים מעובדים (פלסטיק או גומי מעובד) שהמאפיין הבולט שלהם הוא יכולת ייצור בכמויות המוניות וכך להוזיל משמעותית את עלויות הייצור, אולם החסרון הגדול שלהם הוא כושר העמידות לאורך הזמן. לעומתם צעצועים המיוצרים מחומרים טבעיים (עץ ובמבוק) עלויות הייצור שלהם גבוה מהסוג הראשון, אולם עמידותם עולה משמעותית והם מתפקדים גם לאחר שנים רבות. מכאן אורך חיי הצעצוע שלנו כקונים יכוון אותנו במה נבחר.

זחל צבעוני לגיל שנה

היבט אינדיבידואלי

גיל הילד, יכולת ההתפתחות שלו ותפקודו יהיו בעלי משקל משמעותי באיזה צעצוע נבחר. נבחן ארבע טווחי גילאים:

גילאי לידה ועד שנה - בגיל זה הפעוט "מגלה" בפעם הראשונה את המציאות שמסביבו ולכן הצעצועים הבולטים לקבוצת גיל זו הם צעצועים המושכים את תשומת הלב של הפעוט, אם זה מתלי צורות, רעשנים קטנים וצבעוניים, פעלולנים / אוניברסיטה לילדים ודומיהם.

רבים חושבים ומכלילים את השנה הזאת בחיי התינוק כיחידה אחת  אולם נכון יותר לחלק אותה לשלוש קבוצות משנה  שבל אחת מהן יש משמעות וייחודיות משלה

גיל לידה עד חודש וחצי  - בגיל זה התינוק אינו זקוק למשחקים רבים, עיקר פעילותו מתרחש כאשר הפעוט נמצא על ידי הוריו. טווח ראייתו של הפעוט הוא 30-50 ס"מ (טווח ראיה בין התינוק לאם) ועל כן כדאי להשתמש במשחק / אביזר אחד בזמן נתון, המשחקים המומלצים הם רעשן קטן, מובייל תלוי כשהצורות בצבעים עזים ומנוגדים זה לזה (שחור / לבן )

חודש וחצי עד שלושה חודשים - בגיל זה התינוק מתחיל להרים את ראשו, וכשנניח אותו בעריסה / טרמפולינה  ינסה התינוק לגעת .  צעצועים המתאימים לתקופה זו הם רעשנים רבים , צבעוניים ומתקן אוניברסיטה / פעלולן עליהם תלויים אביזרים צבועים המתנדנדים שיגרמו לתינוק לגירוי המבט וסקרנות לגעת.

שלושה עד שישה חודשים  בחודשים אלו מומלץ  לאפשר לתינוק לשחק כשהוא שכב על הבטן והגב ל5-10 דקות,  התינוק הממוצע מסוגל להרים את ראשו למספר דקות ואז לשחרר את ידיו ורגליו
לגעת ולתפוס חפצים ו/או להכניס לפה מכל הבא ליד. בתקופה זו מתפתח קשר ותקשורת יד ועין  ומומלץ להתחיל ולקרב ו/או לשים בידי התינוק רעשנים קטנים, בצורות שונות ובצבעים שונים ומגוונים, צעצועי העץ הקטנים ערוכים במיוחד לכך.  בשלב מתקדם יותר ישכב התינוק על משטח הפעילות  וספרי בד או כדורי ספוג יכולים לשמש גירוי ומשיכה לתינוק. אוניברסיטת פעלול עליה תלויים אביזרים צבעוניים מתנדנדים הוא מבין הצעצועים המושכים את התינוק להתחיל בתנועת הגוף  כאשר הוא ינסה להגיע ולתפוס אותם.

חצי שנה עד שנה -  בתקופה זו מתחיל התינוק לנוע, לזחול והרמת הראש משולבת בזה.  זוהי התקופה שהתינוק מתחיל "לחקור" ולהכיר את העולם.  מומלץ לפזר על המשטח מספר צעצועים, רעשנים צבעוניים, קוביות בכל מיני צורות וצבעים שיעזרו לתינוק לפתח את הזחילה, לפתח ולשפר את יכולות האחיזה. בתקופה זו מתחיל התינוק לזהות חפצים ומיקומם בסביבתו.   לקראת סוף התקופה מומלץ להשתמש בצעצועים "תומכי" הליכה , הליכון קוביות או אוניברסיטת הליכון הוא צעצוע מומלץ

גילאי שנה עד שנתיים - בתקופה זו מתחיל הפעוט ללכת ומספר מיומנויות בסיסיות מתפתחות, המיומנויות הבולטות כאן הן שיפור האחיזה, קשר יד ועין, תנועה והתמצאות במרחב, התאמה והכרה מעמיקה של צבעים וצורות, גדלים וכיוון עצמים. לכן הצעצועים הבולטים לקבוצת גיל זו הם צעצועי המשיכה (חיות קטנות על גלגלים), צעצועי בניה בני 4-5 חלקים גדולים (מגדל הקוביות או מגדל הטבעות), צעצועי הכוונה (הך פטיש), התאמת צבעים וצבעים (קופסת הקוביות, פאזל הרמה) וצעצועי כלי נגינה פשוטים (כסילופון, תוף).

גילאי שנתיים עד שלוש - בתקופה זו הסיפורים והאגדות מתחילים לקבל משמעות וחיקוי ומכאן כל סוגי הבובות והדמויות של הסיפורים מקבלים מקום משמעותי. עולם ההרכבה והבניה עולה שלב והילד כבר מסוגל להרכיב צעצועים יותר מורכבים. כל הסטים של קוביות צבעוניות או טבעיות ובגדלים שונים הופכים לצעצוע בולט בנוכחותו ועוזרים לילד ללמוד לשחק לבד או עם חבר, התאמה ומשחקי זכרון מתאימים לשלב התפתחות זה וכמובן עולם הפאזלים מתרחב ולגילאים אלו יצאימו פאזלים של 4 - 8 חלקים (יש לשים לב שהיכולת להרכיב פאזל הינה אינדיבדואלית ואמנם זוהי מיומנות נרכשת ישנם ילדים שהיכולת המוטורית, הזכרון הויזואלי ויכולת ההרכבה מתפתח מהר או לאט יותר מן הממוצע מכאן שכדאי לשים לב ליכולת האישית של הילד).

גילאי שלוש עד חמש - בתקופה זו רוב הילדים כבר נמצאים בקשרים עם ילדים אחרים (מעון או גן) ומכאן שחלק נכבד של הצעצועים צריכים לשקף את היכולת לשחק ביחד עם הסובבים את הילד, אמנם כל משחקי ההרכבה ועולם הבובות שולטים בגילאים אלו כמשחקי יחיד, ולכן זה הזמן לשלב משחקי זוגות תחרותיים או ביחד להוביל למטרה אחת. 

בגילאים אלו הילד כבר מבין את המונח "אסור" ומכיוון שחלק די רב של הצעצועים לגיל זה מכילים "חלקים קטנים", עדיין מומלץ לשים לב ולהנחות את הילד בנושא בטיחותי זה. בגילאים אלו שולטים בבירור משחקי ההרכבה המתקדמים, עולם הבובות ודמויות אותם הילדים רוצים לחקות, אם זה מהמציאות הסובבת אותם (כבאי או נהג) או מסיפורי האגדות / ספרים או סרטונים אליהם הם נחשפים.

סיכום

בחירת הצעצוע בהתאם לאמור לעיל עוזרת להתאים את הצעצוע לצרכי הילד, ככל שהצעצוע יתאים ליכולות הילד,  כך יהנה הילד, שעות המשחק יהיו פוריות ונעימות והילד יוכל להעשיר ולפתח את המיומנויות שלו עוד ועוד. 

הצעצועים המיוצרים מחומרים טבעיים (עץ , במבוק וכדומה) עמידים יותר מצעצועים המיוצרים מחומרי גלם מעובדים (פלסטיק וכדומה) וכמובן שישמרו לתקופה ארוכה יותר.  באם אתם מחפשים צעצועים לטווח ארוך כדאי לבחור בצעצועי עץ, אולם אם המחיר הוא גורם מכריע בבחירתכם  ואתם מוכנים כי אורך חיי הצעצוע יהיה זמן קצר (ימים או שבועות מספר) אזי הבחירה צריכה להיות בצעצועים שחומרי הגלם שלהם הם חומרים מעובדים.