מדריך לבחירת צעצועים לילדים לפי גילאים


כתב:  איתמר שטויאר

עודכן בתאריך: 24/8/2021

הקדמה

בחירת צעצוע לילד הקטן היא משימה שכולנו עוברים ולא פעם אנחנו מתלבטים בה לא מעט. איך נבחר את הצעצוע הנכון, למה חשוב לשים לב ואילו שיקולים כדאי לשקול כאשר בוחנים את הנושא. היבטים רבים מעורבים בתהליך זה וכאן אנו נתמקד רק במספר היבטים עיקריים. 

היבטים חשובים

כאשר אנו מתחילים לחשוב על צעצוע לילד, נחשוב בוודאי בין היתר על האספקים של חומרי הגלם שממנו נוצר הצעצוע, גיל הילד, תקופת השימוש ואורך חיי הצעצוע, איכות המוצר, בטיחות הצעצוע, היכן לקנות, איזה שירות נקבל עבורו וכמובן נוחות הקניה וזמינות המוצר.

סוגי חומרי הגלם הנפוצים בימים אלו מתחלקים לחומרים טבעיים וחומרים מעובדים. גם לשני סוגי חומרים אלו ישנם מספר תתי קבוצות אך כאן נתמקד בחלוקה הראשית, כלומר חומרים טבעיים או מעובדים. 

רוב הצעצועים הקיימים היום עשויים מחומרים מעובדים (פלסטיק או גומי מעובד) שהמאפיין הבולט שלהם הוא יכולת ייצור בכמויות המוניות וכך להוזיל משמעותית את עלויות הייצור, אולם החסרון הגדול שלהם הוא כושר העמידות לאורך הזמן. לעומתם צעצועים המיוצרים מחומרים טבעיים (עץ ובמבוק) עלויות הייצור שלהם גבוה מהסוג הראשון, אולם עמידותם עולה משמעותית והם מתפקדים גם לאחר שנים רבות. מכאן אורך חיי הצעצוע שלנו כקונים יכוון אותנו במה נבחר.

היבט אינדיבידואלי

גיל הילד, יכולת ההתפתחות שלו ותפקודו יהיו בעלי משקל משמעותי באיזה צעצוע נבחר. נבחן ארבע טווחי גילאים:

גילאי לידה ועד שנה - בגיל זה הפעוט "מגלה" בפעם הראשונה את המציאות שמסביבו ולכן הצעצועים הבולטים לקבוצת גיל זו הם צעצועים המושכים את תשומת הלב של הפעוט, אם זה מתלי צורות, רעשנים קטנים וצבעוניים, פעלולנים / אוניברסיטה לילדים ודומיהם.

גילאי שנה עד שנתיים - בתקופה זו מתחיל הפעוט ללכת ומספר מיומנויות בסיסיות מתפתחות, המיומנויות הבולטות כאן הן שיפור האחיזה, קשר יד ועין, תנועה והתמצאות במרחב, התאמה והכרה מעמיקה של צבעים וצורות, גדלים וכיוון עצמים. לכן הצעצועים הבולטים לקבוצת גיל זו הם צעצועי המשיכה (חיות קטנות על גלגלים), צעצועי בניה בני 4-5 חלקים גדולים (מגדל הקוביות או מגדל הטבעות), צעצועי הכוונה (הך פטיש), התאמת צבעים וצבעים (קופסת הקוביות, פאזל הרמה) וצעצועי כלי נגינה פשוטים (כסילופון, תוף).

גילאי שנתיים עד שלוש - בתקופה זו הסיפורים והאגדות מתחילים לקבל משמעות וחיקוי ומכאן כל סוגי הבובות והדמויות של הסיפורים מקבלים מקום משמעותי. עולם ההרכבה והבניה עולה שלב והילד כבר מסוגל להרכיב צעצועים יותר מורכבים. כל הסטים של קוביות צבעוניות או טבעיות ובגדלים שונים הופכים לצעצוע בולט בנוכחותו ועוזרים לילד ללמוד לשחק לבד או עם חבר, התאמה ומשחקי זכרון מתאימים לשלב התפתחות זה וכמובן עולם הפאזלים מתרחב ולגילאים אלו יצאימו פאזלים של 4 - 8 חלקים (יש לשים לב שהיכולת להרכיב פאזל הינה אינדיבדואלית ואמנם זוהי מיומנות נרכשת ישנם ילדים שהיכולת המוטורית, הזכרון הויזואלי ויכולת ההרכבה מתפתח מהר או לאט יותר מן הממוצע מכאן שכדאי לשים לב ליכולת האישית של הילד).

גילאי שלוש עד חמש - בתקופה זו רוב הילדים כבר נמצאים בקשרים עם ילדים אחרים (מעון או גן) ומכאן שחלק נכבד של הצעצועים צריכים לשקף את היכולת לשחק ביחד עם הסובבים את הילד, אמנם כל משחקי ההרכבה ועולם הבובות שולטים בגילאים אלו כמשחקי יחיד, ולכן זה הזמן לשלב משחקי זוגות תחרותיים או ביחד להוביל למטרה אחת. 

בגילאים אלו הילד כבר מבין את המונח "אסור" ומכיוון שחלק די רב של הצעצועים לגיל זה מכילים "חלקים קטנים", עדיין מומלץ לשים לב ולהנחות את הילד בנושא בטיחותי זה. בגילאים אלו שולטים בבירור משחקי ההרכבה המתקדמים, עולם הבובות ודמויות אותם הילדים רוצים לחקות, אם זה מהמציאות הסובבת אותם (כבאי או נהג) או מסיפורי האגדות / ספרים או סרטונים אליהם הם נחשפים.

סיכום

בחירת הצעצוע בהתאם לאמור לעיל עוזרת להתאים את הצעצוע לצרכי הילד, ככל שהצעצוע יתאים ליכולות הילד,  כך יהנה הילד, שעות המשחק יהיו פוריות ונעימות והילד יוכל להעשיר ולפתח את המיומנויות שלו עוד ועוד. 

הצעצועים המיוצרים מחומרים טבעיים (עץ , במבוק וכדומה) עמידים יותר מצעצועים המיוצרים מחומרי גלם מעובדים (פלסטיק וכדומה) וכמובן שישמרו לתקופה ארוכה יותר.  באם אתם מחפשים צעצועים לטווח ארוך כדאי לבחור בצעצועי עץ, אולם אם המחיר הוא גורם מכריע בבחירתכם  ואתם מוכנים כי אורך חיי הצעצוע יהיה זמן קצר (ימים או שבועות מספר) אזי הבחירה צריכה להיות בצעצועים שחומרי הגלם שלהם הם חומרים מעובדים.