צעצועי עץ ?   צעצועים נכונים לילדנו גם במאה הנוכחית !!

הקדמה

העולם סביבנו מתפתח ומתקדם בצעדים ענקיים, הטכנולוגיות הסובבות אותנו  מתפתחות במהירות ומוצרים רבים שהיו והשתמשנו בהם לפני עשרים או שלושים שנה  כבר מזמן חלפו מהעולם ואולי ניתן למצוא אותם במוזיאונים  מיוחדים , אז מה לגבי עולם צעצועי הילדים?  בעידן הדיגיטלי המרובה-תקשורתי הנוכחי, כשכל ילד נשען על מכשיר חשמלי כמעט כל היום, אנו נושאים באחריות להבין ולחשוב על תחושת היחידיות והמיוחדות שבצעצועי עץ. האם הצעצועים רלוונטיים עוד בימי היום הללו?

חשיבות צעצועי עץ:

  • קידום יצירתיות ודמיון: צעצועי עץ, בשונה ממכשירי המסך, דורשים מהילדים להפעיל דמיון וליצור. דמויות עץ, פאזלים וקוביות בנייה תורמים לפתח בילד יצירתיות, ומעודדים אותו לחשוב בצורה יצירתית ומקורית.
  • התפתחות מוטורית ויכולות פיזיות: צעצועי עץ, כמו קוביות בנייה ורכבי עץ, מספקים הזדמנות לילדים לפתח יכולות תנועה והשליטה הפיזית שלהם. יצירת יצירות עץ דורשת יכולות יצירתיות והפקת ידע, ולכן יכולה להפעיל את מערכת עצבי הילד.
  • חיבור חברתי: בניגוד למכשירים אלקטרוניים שיכולים להימצא באופק בעידן היום, צעצועי עץ יכולים לשמש ככלי חברתי מצוין. במשחקים קבוצה, דמויות לשחק תפקידים ופאזלים משפרים יכולת תקשורת והשיתוף פעולה בין הילדים.
  • שמירה על הסביבה: צעצועי עץ נעשים לרוב מחומרים טבעיים וידידותיים לסביבה. השימור על כך שהמשפחה תבחר בצעצועים עץ משמש לילדים כמודל חיים ירוקים ומבוססי סביבה.

תכונות צעצועי העץ כאן גם עכשיו

בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים, קל לחשוב שצעצועים מסורתיים כמו צעצועי עץ אינם רלוונטיים עוד לילדינו. אך למרות חידושי הטכנולוגיה המודרנית, יש יתרונות רבים בשימוש בצעצועים פשוטים אלה עבור התפתחותם הבריאה של ילדים.

אחד החששות לגבי צעצועי עץ הוא שאנשים מסוימים עשויים להרגיש ישנים או משעממים לילדים שגדלים בעולם טכנולוגי. אך האמת היא שהמוח האנושי אוהב גירויים חדשים ומשתעמם במהירות מאותם גירויים חוזרים. צעצועי עץ פשוטים יכולים להוביל למשחקי דמיון מגוונים ולמצבים חדשים ללא הגבלה. לעומת זאת, צעצועים אלקטרונים יקרים עלולים להפוך משעממים כאשר כל התכונות שלהם הוצו עד תום.ילדים גדלים כל כך מהר ועוברים שלבי התפתחות חשובים במהלך שנותיהם הראשונות.

צעצועי עץ קיימים בעולם כבר מאות שנים רבות. היום אנחנו יודעים כי לצעצועי עץ יש יתרונות רבים ולא רק משום שיישארו אתכם לשנים ארוכות כל המומחים להתפתחות הילד, פסיכולוגים ואנשי חינוך יצביעו על היתרונות הרבים במגוון  משחקי העץ ויגידו רק דברים טובים.

מפתחים דמיון - משחקי העץ הינם משחקים אקטיביים, הפעוט משחק בצעצועי עץ כמו מאכלים שונים מפוסלים בעץ, קוביות, סירים ומחבתות , סכו"ם, מכונת קפה ועוד רבים אחרים. המשחקים משמשים כמשחקי חוויה וההנאה עצומה בהם הפעוט בעצמו מציג עולם פנימי שהוא שיקוף  חוויותיו מהסביבה שלו.

צעצועי עץ, בניגוד לצעצועים אלקטרונים, מעודדים דמיון ויצירתיות של ילדים. במקום להיות מוגבלים לתוכנה קבועה מראש, צעצועי עץ פתוחים לפרשנות רבה על-ידי הילד. 

קוביית עץ פשוטה יכולה להפוך למכונית, ארמון או כל דבר שדמיון הילד יכול להמציא. הצורך ליצור משחקי דמיון מפתח חשיבה יצירתית וחשיבה מחוץ לקופסה

מפתחים מוטוריקה - צעצועי עץ מוכחים כצעצועים המגרים פעילות הילד ודורשים ממנו לפתח פעילות, פעילות זו תורמת במיוחד לפיתוח המוטוריקה, החל מעולם הרך הנולד שרעשני העץ מעודדים אותו לפתח מיומנות האחיזה, משחקי ההשחלה הוא שלב נוסף בהתפתחות מוטוריקת הפעוט, משחקי הקוביות, הבניה ובוודאי כל סוגי משחקי ההתאמה, וכמובן פאזלים מעץ מהווים משחקי פיתוח ושיפור המוטוריקה העדינה של הפעוט.

צעצועים מעץ דורשים מעורבות פיזית ומוטורית גדולה יותר מאשר צעצועים אלקטרוניים רבים.  בנייה, חיבור והרכבה של צעצועי עץ מפתחים כישורי מוטוריקה עדינה החיוניים להתפתחות תקינה. הצורך לתפעל צעצועים אלה עם הידיים גורם לילדים להתאמץ פיזית יותר ולא לשבת שעות ארוכות ללא תזוזה.

צעצועי עץ , צעצועי התפתחות

מעודדים  יכולת הבחירה - מיומנות חשובה היא היכולת לבחור, בחירה בין אפשרויות, בין כיוונים, בין צורות ובין צבעים. צעצועי העץ עוזרים בצורה משמעותית לפתח יכולת כזאת מגיל צעיר מאוד. המגוון הרחב בצעצועי העץ  והוורסטיליות הרבה מעודדים את הילד לבחירות מרובות, להסתגלות לשינויים. בכל פעם המשחק יכול להיות משהו אחר - פעם הקובייה היא בית שבונים ופעם היא יכולה להיות במה בהצגה. צעצועי העץ ישמשו ויתפקדו בהתאם לדמיון של הפעוט, ולכן כל חוויות משחק היא שונה ומגוונת. 

משחקים עם צעצועי עץ פשוטים מספקים הזדמנויות ללמידה חשובה ומסייעים בפיתוח כישורים חיוניים בשלבים מכריעים אלה. אז למרות גאונות הטכנולוגיה המודרנית, אין כל סיבה שצעצועי עץ מסורתיים לא יוכלו להיות חלק חשוב בחינוך ילדנו גם במאה הנוכחית

צעצועים טבעיים - עץ הוא חומר טבעי וככזה הוא נעים יותר למגע ומזמין ילדים להרגיש אותו, לטעום ולמשש. צעצועים מעץ יהיו לרוב צבועים בצבעים טבעיים או ידידותיים לסביבה, הם בטוחים מאוד ולכן הם יותר ידידותיים לתינוקות וילדים 

צעצועים בטוחים יותר- עץ עמיד יותר מפני שבירות, הוא מוצר טבעי וגמיש. ולכן לא יפגע בקלות גם אחרי משחק אגרסיבי. צעצועי עץ נחשבים בטוחים יותר, לרוב לצעצועי עץ אין קצוות משוננים ואין אינם נשברים בקלות לפיסות חדות.  

צעצועי עץ הם צעצועים בטוחים ובריאים לסביבה.  עשויים מחומרים טבעיים ואינם מכילים חומרים כימיים מסוכנים או חלקים אלקטרוניים שיכולים להיות מסוכנים אם נבלעו. צעצועים אלה גם פחות מזהמים לסביבה מצעצועים שעשויים מפלסטיק ובמקרים רבים ניתנים למחזור.

צעצועי עץ מאפשרים ללמוד דרך המשחק:

  • משחקי קונסטרוקציה ובנייה: קוביות עץ, מגנטים, מספקים הזדמנות מצוינת לילדים לפתח יכולות בנייה ויצירתיות. בניית עיריית קוביות, חיבור בין חלקים ליצירת מבנים, ובניית דמויות וציורים תורמים להתפתחות הילד הגופנית והיצירתית שלו.
  • פאזלים מאתגרים: פאזלים מורכבים מעץ הינם כלי מעולה לפיתוח יכולת התמקדות, חשיבה יצירתית והבנת קשרים מרחוק. התמודדות עם חלקים שונים ופתרון לשילוב מורכב יכולים לחזק את המוח הפועל של הילד.
  • פעילויות מוזיקליות עם כלי עץ: צעצועי עץ כמו תופים, כלי הקשה וכינורות מספקים חוויות מוזיקליות ויצירתיות. דרך המשחק עם כלי נגינה הילד יכול להתמקם בעולמו האמנותי ולגלות יכולת מוזיקלית.

שילוב בחיי היומיום:

  • משחקי דמות ותפקידים: דמויות עץ מצוינות להפקת סיפורים, יצירת תפקידים ופתיחת חלונות לדמיון מעצימה את הילד. הפיכת הצעצוע לדמות עם סיפור ורקע יצירתי יכולה להעשיר בחיי היומיום ולשפר יכולת להתמודד עם מצבי חיים שונים.
  • שימוש ככלי חינוכי: הצעצועים יכולים לשמש ככלי חינוכי לעידוד התפתחות והפעלה מחודשת ביכולות פיזיות ותנועתיות. בשימוש יצירתי, ניתן להפוך כל צעצוע לכלי חינוכי המפתח יכולות ומיומנויות חדשות.

סיכום

צעצועי העץ שנמצאים בעולמנו מאות שנים, הם כאן להישאר. היתרונות הרבים שלהם אינם נעלמים עם הטכנולוגיות החדשות או המתפתחות אלא להיפך, הם מעצימים בחשיבותם של צעצועי העץ והשתלבותם הבלתי מעורערת בעולם צעצועי הילדים.

ריצ'רץ וודי - מרכז צעצועי עץ בירושלים ויבואן צעצועי עץ מאירופה, מקדם בעקביות כבר למעלה מ18 שנים נושא צעצועי העץ בישראל ובירושלים בפרט.  חנות פיזית במושבה הגרמנית ואתר מכירות און ליין משובח ומאובטח ברשת האינטרנט, הוקם בשנת 2005 ושם כמטרה לקדם את השימוש בצעצועי עץ איכותיים הן לחינוך ביתי יוהן כפעילות מהנה לשעות הפנאי
איכות המוצרים, צעצועי העץ של ריצ'רץ' וודי הינם ברמה הגבוהה ביותר, מאושרים ע"י התקן הבינלאומי 71 EN ופיקוח הדוק של מכון התקנים הישראלי. זאת בכדי להתאים מוצרים אלה לשוק הישראלי ולהבטיח את איכות, אמינות ובטיחות הצעצועים לגילאים המתאימים. לכל מוצר מוגדר ומצויין הגיל המותאם למשחק המסויים דבר המקל על המשתמשים להתאים את הצעצועי לפעוט / ילד בצורה הטובה והבטוחה ביותר.
ריצ'רץ' וודי  היא בין חנויות הצעצועים המובילות בירושלים ולנו נסיון רב בצעצועי עץ, בייבוא של צעצועי עץ המיוצרים באירופה ובמכירתם בחנות בירושלים ובפלטפורמות האון ליין באתר www.toys-woody.co.il
ניתן לקבל את כל מוצרי ריצ'רץ' וודי במשלוחים לכל רחבי הארץ.

כתב: איתמר שטויאר

תאריך עדכון:17/4/2024