צעצועי עץ בעולם המונטסורי

המרחב, שנובע מתוך היכרות עם עולמו הפנימי של הילד בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, הוא זה שיעניק לו את הכלים החשובים כל-כך לחיים עצמאיים ומלאי משמעות.  צעצועי עץ באיכות גבוהה בחדר הילדים ובעולם המשחקים שלו הם הסביבה הנוחה ביותר ליךד.

 חופש הבחירה  הגישה המונטסורית שמה דגש על טיפוח מיומנות הבחירה. האופן שעקרון זה בא לידי ביטוי הוא שהילדים מאמנים את עצמם לבחור כבר מגיל קטן. לדוגמא, הילדים בוחרים בעצמם את הפעילות או המשחק שמתאים להם, מתוך מגשי משחקים שמוצעים להם. בדרך זו לומד הילד לבחור מתוך הנעה פנימית. הוא לומד להקשיב לרצון שלו, לצורך שלו, לבחור במה שמאתגר או מושך אותו, והקשבה זו היא חלק מאוד חשוב בהתפתחות הילד. 

המוח הסופג (0-6) מונטסורי העניקה משקל גבוה לתקופת הינקות, כלומר לילדים מגיל לידה ועד גיל 6. מבנה המוח של הילדים בתקופה זו הוא “המוח הסופג” כלומר בגיל זה הילדים לומדים ללא מאמץ ריכוז או מודעות לתהליך הלמידה, אלא דרך “ספיגה” מהסביבה, בדומה לספוג כיוון שבתקופת הינקות, המוח סופג בקלות את המידע, ככל שנתאים את הסביבה לגילו של הילד, באמצעות גירויים מתאימים והפעלה של החושים, נאפשר לו למידה מיטבית. צעצועי העץ  מחולקים לרמות גיל ולשלבי ההתפתחות של הילדים  ואין פלא שמגוון צעצועי העץ לגילאי אפס עד שש הוא המגוון הרחב והגדול ביותר.

תקופת הרגישות 

תקופות רגישות מאופיינות בדחף גדול בתחום ההתפתחותי חדש, בהשקעת כוח רב, בגילוי סקרונות ועניין, הנעה מתוך דחף פנימי, עשיה שמלווה בריכוז רב ותחושת סיפוק גדולה עם השלמת הפעילות. רוב תקופות הרגישות מתרחשות במהלך שנות הינקות (עד גיל 6) לדוגמא תקופת רגישות לחקר הסביבה. בין אם זה ילד קטן מאוד שנוגע בכל דבר ועד לילד בגיל מתקדם יותר שסקרן לפרק ולהרכיב. תקופת הרגישות אם כך מעידה על מוכנות לרכוש וללמוד מיומנויות חדשות. אוניברסיטה מעץ שעליה תלויים אביזרי עץ צבעוניים  היא דוגמה לצעצוע עץ המתחיל את גירוי התינוק ומפתח את חוש הסקרנות , גם רעשני החרוזים הצבעוניים מושכים את הרך הנולד לגעת לדחות ואפילו לסובב את הרעשן

חיות עץ  למשיכה ומשחק מהנה

.

הסביבה המונטסורית הסביבה המונטסורית צריכה לאפשר את חופש הפעולה של הילד וצריכה לאפשר לו להסתדר בסביבה ללא תלות באחרים, כלומר הילד לומד לספק את הצרכים שלו בעצמו. לכן בגישה המונטסורית אנחנו מארגנים את הסביבה בצורה כזו שהיא תהיה מותאמת לשלב ההתפתחותי של הילד, והדברים שאותם הוא צריך יהיו נגישים לו ללא עזרת מבוגר. כמו כן, כאשר הילד מסתובב חופשי בבית או בחוץ, נרחיק מבעוד מועד את החפצים ממנו על מנת לאפשר לו תנועה ללא מגבלה. צעצועי העץ נבנים כך שהבטיחות שלהם היא ברמה הגבוהה ביותר ומותאימים היטב לגילאי הילדים. צעצועי עץ מיועדים להיות בסביבת הפעוט או הילד הקטן לאפשר לו לבחור במה לגעת או במה לשחק ללא כל חשש לבטחונו 

פיתוח מוטורי  הגישה המונטסורית שמה דגש על פיתוח של חושים ושרירים ועבודה מאד מדוקדקת על פיתוח יכולות מוטוריקה עדינה, במטרה לאפשר לילד להגיע לשליטה מצוינת בגופו, שמאפשרת לו פיתוח עצמאות. מונטסורי האמינה ש”מה שהיד עושה הראש זוכר” ולכן הגישה שמה דגש רב על פיתוח השליטה על היד, מתוך הבנה שכאשר הילד לומד לשלוט ביד בצורה מוחלטת, הוא פנוי ללמידה. בגנים מונטסוריים תפגשו הרבה משחקים שמפתחים כישורים של מוטוריקה עדינה, כגון השחלות, הברגות, העברות ועוד, כאשר בכל אחת מהמיומנויות פיתוח השליטה הוא הדרגתי. לדוגמא, אם עובדים על מיומנות של השחלות, מתחילים מהשחלות פשוטות (טבעות עץ), ובהדרגה עוברים להשחלות מורכבות יותר (לדוג’ השחלה של צורות, או השחלה לקופסא, השחלה על מוט עץ, השחלה ועוד עד שמגיעים להשחלה של חרוזים קטנים על חוט תפירה.

 אביזרי למידה מונטסוריים מונטסורי האמינה שעל מנת ללמד ילד לבצע פעולה יש ללמד את שלבי הפעולה עד שהילד לומד לבצע את הפעולה השלמה והמורכבת. לכן האביזרים המונטסוריים מבודדים תכונה אחת בכל פעם, כך שהלמידה תהיה מאתגרת אך ברת השגה. האביזרים המונטסוריים במיוחד צעצועי העץ עשויים בדרך כלל מחומרים טבעיים, מעוצבים בצורה אסתטית, ובעלי מרקם נעים. אביזרי הלמידה מלווים את תקופות ההתפתחות השונות ומותאמים למישור ההתפתחותי ולתקופות הרגישות השונות של הילדים. ניתן להשתמש בעזרים מונטסוריים במגוון תחומי דעת, לדוגמא אביזרים ללימוד שפה (אותיות מחוספסות על כרטיסים), אביזרים ללימוד מתמטיקה (לדוגמא צורות גיאומטריות מוחשיות, ערכה חרוזים להמחשת הערך המספרי של אחדות, עשרות ועוד), אביזרים ללימודי טבע, גיאוגרפיה ועוד.

צעצועי העץ האיכותיים הם כלי הלימוד של השיטה המונטסורית, מביאים לידי ביטוי את כל יתרונותיהם  הן מבחינת חומרי הגלם , הן מבחינת התאמתם לשיטה והן מעזרה לפעוט להתפתח לפי הקצב הרצוי והנדרש לו.