14 Dec
14Dec

ערכת אוניברסיטה לתינוק, היא כנראה מוצר התינוקות המגוון ביותר, ואפשר להשתמש בו ובחלקיו בדרכים שונות, הוא נושא בתוכו יתרונות התפתחותיים חשובים ולכן הוא נבחר למוצר מוביל בתחרויות רבות. 

אתם בוודאי תשאלו מה זה משחק אוניברסיטה לתינוק? בכלליות זה מתקן עם או בלי משטח רך עם שתי קשתות התומכות בצעצועים המתנדנדים מעל לראש התינוק. לעיתים ישנם צעצועים מאירים, או המשמיעים מוזיקה, לעיתים מראות בטוחות לתינוקות או כריות ולעיתים מוצרי טקסטיל שונים כאשר כל האביזרים ביחד מספקים מרחב בטוח לתינוק לשכב, להסתכל ולשחק. 

מומחי פיזיותרפיה מקצועיים ממליצים להשתמש באוניברסיטה לתינוק וממליצים לשים את המוצר כראשון בקניות לתינוק. האוניברסיטה לתינוק יכולה להיות שימושית מיום הולדת התינוק ובמשך כל החודשים שלאחר עד שהוא זוחל וישנם תינוקות שמשחקים בו גם אחר כך. 

אוניברסיטה לתינוק  מאיזה גיל ?

ככלל כל שימוש בצעצוע או אביזר לתינוק מותנה בהתפתחות הפיזית ומוטורית של התינוק. אוניברסיטה לתינוק יכולה להביא תועלת כבר בחודשים הראשונים של התינוק,  ברגע שהתינוק שוכב על הגב  בוא יכול לעשות זאת על משטח ואוניברסיטה מעליו. לרוב תקן האוניברסיטה מנצל את יתרונותיו החל מגיל שלושה חודשים ונמשך עד לגיל שנה.

מה המיוחד שתינוק משחק באוניברסיטה ומדוע האוניברסיטה היא מוצר כל כך טוב?

במאמר זה אנו מפרטים ומתארים מספר יתרונות ותועלות התפתחויות בשימוש באוניברסיטה לתינוק,  מה לחפש בכל מוצר כאשר רוכשים אוניברסיטה לתינוק וכמובן היכן ניתן למצוא מוצרים האלו.

יתרונות קוגנטיביים

אוניברסיטה לתינוק מאפשרת לתינוק שלכם ללמוד את הבסיס לתהליך הנקרא "סיבה ותוצאה". בטווח הזמן בין שישה שבועות ועד ארבעה חודשים התינוקות מתקשרים באופן הנקרא "תגובה סיבובית ראשונית". משמעותו שהם לומדים לחזור על פעולה שהם התחילו לעשות במקרה (ללא כוונה), לדוגמה במקרה הם חבטו בצעצוע.  בשלב הבא (בגילאי,  ארבע לשמונה חודשים) התינוקות יוזמים בכוונה תנועות ופעולות ואז חוזרים עליהם שוב ושוב כי הם גילו שהפעולות האלו מהינות אותם. פעולות אלו נקראות "פעולות מחזוריות שניות", דוגמאות לפעולות אלו כוללות אחיזה, דחיפה, או בעיטה בצעצוע בכדי לגרום לו להתנדנד, או להשמיע קול. יכולת זו היא חשובה היות והיא התחלה בלוגיקה והבנת סיבה ותוצאה. אוניברסיטה לתינוק מסייעת להתפתחות הבנת סיבת פעולה, תוצאה פעולה כל שהיא שהתינוק עושה לצעצועים מתנדנדים מציג את הנושא, אפילו פעילויות כמו בעיטה או דחיפה בצעצועים שמגיבים לפעולות אלו, שמושכים ומאתגרים את התינוקות לתקשר ופעול איתם איתם שוב ושוב.

יתרונות בתפיסה חזותית

תינוקות נולדים עם ראייה קצרת טווח, כלומר עצמים בטווח רחוק נראים במעורפל. התינוק יכול להבחין היטב בעצמים במרחק של 20 עד 30 ס"מ מהפנים שלו. אוניברסיטה לתינוק מתוכננת בדיוק לכך, כלומר שתינוק בן מספר שבועות יוכל לפתח כבר בעת הזו תפיסה חזותית שלו. תינוקות שרק עתה נולדו מעדיפים ורואים הכי טוב פרצופים (מומלץ מאוד בשבועות הראשונים לבלות כמה שיותר פנים אל פנים עם התינוק הרך), ועוקבים אחר עצמים בעלי ניגוד צבעים בולט כמו שחור ולבן. רבים ממוצרי אוניברסיטה לתינוק מביאים זאת בחשבון ומציעים שטיחון וצעצועים מתנדנדים שיש להם צבעים עם ניגודים ברורים. (תינוקות מתחילים לפתח ראיית עומק בגיל ארבעה חודשים במקביל לפיתוח הבנת משמעות פעולות עם סיבה ותוצאה) ומאפשרים להם להינות יותר מאוניברסיטה לתינוק כאשר הם מפעילים עצמים שהם רואים ומבחינים בהם בבירור. ויכולים לתפוס או לנדנד אותם.

ריצ'רץ' וודי  צעצועי עץ לתינוקות

יתרונות ביכולות אחיזה ופעולות חוזרות

כשתינוקות נולדים יכולות התגובה והאחיזה מופעלים באמצעות רפלקסים. כלומר הם מגיבים בדרך מסוימת באופן אוטומטי. זאת כאשר הם מגורים לכך ואין להם באמת שליטה בתגובות. לדוגמה תינוקות מציגים רפלקס תפיסת היד ובאופן אוטומטי אוחזים כל דבר שמוכנס לכף ידם.

מכאן ברור שתינוקות יכולים לאחוז רעשן או טבעות התלויות על האוניברסיטה באופן אוטומטי ובו בזמן גם ללמוד לאחוז עצמים וגם לפתח הבנה חזותית של מה שהם מחזיקים, המשך התהליך הזה הוא בניית הבנת סיבה ותוצאה תוך כדי נדנוד והזזת צעצועים, אנו יכולים לראות שכל האלמנטים הללו קשורים זה בזה, כאשר תינוקות מגיעים לגיל חמישה - שישה חודשים הם מתחילים לאחוז עצמים באוניברסיטה בצורה מכוונת בניגוד לצורה הרפלקסית / אוטומטית הקודמת.

תינוקות מדגימים תגובה אוטומטית הנקראת ATNR. כאשר הראש שלהם מוטה הצידה, היד באותו צד נמתחת באותו כיוון שהעיניים מביטות, תוך כדי שהיד השניה מונחת מתחת לראש. פעולה זאת היא הפעולה הראשונית בתיאום פעילות יד ועין.

שימוש באוניברסיטה לתינוק, מאתגר תינוקות להשתמש בתגובת  ATNR בצורה פונקציונלית תוך שהם שוכבים על גבם ומתחילים להביט ולנענע צעצועים. בזמן שהרפלקס הזה "נעלם" בערך בגיל שישה חודשים תינוקות צריכים להיות מסוגלים להניע במכוון את הידיים שלהם בשילוב הבנה הקוגנטיבית שלהם באיפיון סיבה ותוצאה. כמה נפלא כיצד כל היכולות האלו מתפתחות ומתחברות זו עם זו. 

בנוסף ליכולות הרפלקסים האלו, בגילאי חודש עד שלושה חודשים אוניברסיטה לתינוק יכולה לעזור ולעודד פיתוח יכולות של התינוקות להצמיד שתי ידים בקו מרכז הגוף שלו כאשר הוא שוכב על גבו תוך כדי שהוא מחזיק צעצוע, בגיל של ארבעה - חמישה חודשים אוניברסיטה לתינוק מעודדת להגיע לחפץ או צעצוע עם שתי ידיים ביחד בקו אמצע הגוף ולהגיע מעבר לקו אמצע הגוף שלהם.

היכולת להגיע אל ולעבור את הקו האנכי (הבלתי נראה) למטה למרכז הגוף (ולחצות את המרכז האופקי) היא מיומנות חשובה ביותר להתפתחות הילד. זה חיזוק המבנה במרכז המוח הנקרא " קורפוס קלוסום" דבר חשוב כהתחלה לרוב התינוקות המסוגלים ללמוד לזחול.

בנוסף לכך פעילות זו עוזרת להם לפתח תיאום בין שתי הידיים (יכולת דו צדדית)  ויד דומיננטית שתמשיך להתפתח תוך שהם עוברים מינקותם ושנות גן הילדים. תרגול זה בחציית קו אמצע הגוף חשוב ונעשה תוך כדי שהתינוק משתמש באוניברסיטה לתינוק והם שומעים מוזיקה ומשחקים.

אוניברסיטה לתינוק מעץ

תועלות לפעילות מוטורית גדולה  :

פיתוח יכולות מוטוריות גדולות הם התועלת הברורה ביותר באוניברסיטה לתינוק. כמובן כשתינוק משחק באוניברסיטה הוא מאותגר להשתמש , להפעיל ולפתח שרירי זרועות, הרגלים, שרירי הבטן הגב והצוואר. אוניברסיטה לתינוק מאפשרת לתינוקות מרווח לשחק כאשר הם שוכבים על הגב, על צד ימין או צד שמאל ונכון ניחשתם נכון גם כשהם שוכבים על הבטן.

כולנו שמענו על "זמן בטן" נכון ? ייתכן ששמעתם על מושג זה כל כך הרבה שנמאס לכם ממנו, אבל מבלי להיכנס ליותר מידי פרטים, זמן בטן הוא הזמן שהתינוק שלכם מבלה על הבטן שלו בזמן שהוא ער.

זמן בטן לא רק שהוא מחזק שרירים חשובים כמו שרירי הצוואר, הגב וזרועות התינוק אלא שהוא גם תומך בהתפתחות יכולות גבוהות יותר בפעילות מוטוריות גדולות (כמו גלגול, זחילה והליכה), וכן יכולות הידיים (פיתוח של שרירים בקשת הידיים אשר תומכים במשקל התינוק) יכולות ויזואליות (מלמדים שילוב הידיים לפעול יחד) ואפילו לדבר ויכולות אכילה (חיזוק שרירי הצוואר אשר תומכים בקנה הנשימה לדיבור ואכילה).

בנוסף לכך, כאשר תינוקות שוכבים על הבטן זה מוריד משקל ולחץ על עורף ראשיהם שזה חשוב למניעת כתמים שטוחים (flat spots) הידועה כ"גולגולת מעויינת". האם אתם יכולים להאמין שכשתינוק משחק באוניברסיטה לתינוק זה מעודד, עוזר ומשפר את כל היכולות הללו? אם התינוק שלכם שונא במיוחד את "זמן בטן" או אפילו אם זה רק במקצת , תקראו בהמשך המאמר על מספר טיפים כיצד להניח התינוק על הבטן שיעשה זאת בהנאה. 

תועלות במודעות עצמית  

מרבית ערכות אוניברסיטה לתינוק מגיעות או מצוידות עם מראות קטנות בלתי שבירות, כך שהתינוק מבלה זמן בלהביט ולראות עצמו בראי. תינוקות נוטים לזהות עצמם בראי בסביבות גיל 3-5 חודשים. בגילאי 5-8 חודשים הם יתחילו לחייך לעצמם בראי. השלב הבא בגיל 6-9 חודשים הם יגיבו בפעילות משמעותית לדמות שלהם בראי. הם יחייכו, ינסו לגעת ואפילו יעשו פרצופים לדמות שהם יראו בראי. כל היכולות האלו חשובים לפיתוח מודעות עצמית ואוניברסיטה לתינוק מעניקה לתינוק הזדמנות לפתח ולתרגל יכולות אלו. 

יתרונות בגירוי חושי וערנות

 גירוי חושי הוא כנראה הגירוי הידוע ביותר במובן תקשורת ומשחק עם תינוקות במהלך השנה הראשונה לחייהם. אוניברסיטה לתינוק כוללת לרוב תכונות ואביזרים במרקמים שונים, צלילים שונים, צבעים בניגוד בולט וזאת על מנת לגרות את חושי התינוק כאשר הוא מביט או מתקשר עם האוניברסיטה. ברגע שהתינוק שלך התחיל למלמל, אתה יכול לתלות על גבי האוניברסיטה צעצועים העוזרים לגדילת שיניים  כך שהתינוק יוכל להגיע אליהם (כשהוא שוכב על הגב או על הבטן) ויכניס אותם לפיו לגירוי חושי, להכרה וחקירה של הצעצוע על ידי התינוק.

בנוסף לגירוי החושי, אוניברסיטה לתינוק יכולה לכוון ולעורר ערנות חושי התינוק. כמו למשל ערנות חזותית וערנות שמיעתית.

ערנות חזותית - בטווח גילאי חודשיים וחצי ועד לארבעה חודשים, תינוקות מתחילים להביט מעצם אחד לשני כאשר הם במרחק נפרד של 15-18 ס"מ או כאשר הם במרחק 31 ס"מ מחזה התינוק. הצעצועים המתנדנדים באוניברסיטה לתינוק יכולים לעזור לפתח ערנות חזותית זאת. 

ערנות שמיעתית - מוזיקה או רעשנים התלויים על האוניברסיטה לתינוק יכולים לעזור בטווח גילאי חודשיים ועד ארבעה חודשים בפיתוח היכולת לחפש צלילים ורעשים בעזרת הזזה וחיפוש עיניים. בטווח גיל של שלושה וחצי חודשים ועד חמישה חודשים התינוק כבר יביט ישר אל האובייקט המשמיע צלילים.

מכאן ברור שאוניברסיטה לתינוק שימוש בה ומשחק בה מביאים לתינוק פעילות מהנה תוך כדי פיתוח גירוי חושי. שימו לב - הגירוי הגדול והטוב ביותר הוא את/ה, הפנים שלך המגע שלך הקול שלך וריחות גופך, כל אלה הם נפלאים, טבעיים ומהווים גירוי משמעותי לתינוק שלך. בבקשה שימו לב לא לסמוך רק על אוניברסיטה לתינוק או על צעצועים מיוחדים אחרים בכדי לספק לתינוק גירוי חושי,  תינוקות אחדים יכולים להיות מגורים יתר על המידה על ידי צעצועים ואביזרים אלו ואנו רוצים בוודאות למנוע להפוך מהתינוק להיות עצבני, לא רגוע ומגורה יתר על המידה. 

מוצר נפלא לכולם

בנוסף לכל התועלות ההתפתחויות שהוזכרו לעיל אוניברסיטה לתינוק הוא מוצר נפלא כי::

1.  הערכה קלה לניקוי, העברת סמרטוט לח על מסגרת העץ של האוניברסיטה והאוניברסיטה מוכנה.

2.  האוניברסיטה לתינוק ניתנת לנשיאה. היא קלה לפירוק והרכבה וניתן לקחת אותה אתכם לבית חברים או משפחה או אפילו לטיול.

3.  אוניברסיטה לתינוק מספקת גבולות ברורים לאזור השהיה / משחק התינוק. כאשר אתם בחדר ואתם חוששים שלא ישימו לב לתינוק על הרצפה, האוניברסיטה תוחמת את אזור התינוק והאוניברסיטה בולטת לעיני כל הסובבים.

4.  אתם יכולים להתאים את האוניברסיטה לצרכיכם על ידי תלית צעצועים נוספים כמו רעשנים על צדדי ומתלי האוניברסיטה.

5.  אתם יכולים להסיר צעצועים התלויים על האוניברסיטה  ולהשתמש בהם, לתלות אותם במקום אחר, לדוגמה מעל ראש התינוק במיטה או בכיסא האוטו או אפילו מעל עגלת הטיול כאשר אתם בקניות או סתם ברחוב. .

6.  אוניברסיטה לתינוק משמשת תינוק מיום לידתו ולאורך חודשי התפתחותו, יושב, או זוחל  ואפילו פעוט גדול יותר יהנה מהאוניברסיטה לא מעט. 

אוניברסיטה לתינוק מעץ

מה לבדוק ולחפש בקניית אוניברסיטה לתינוק.

בהתבסס על המידע שנכתב לעיל בעת קנייה ובחירת אוניברסיטה לתינוק נסו להביא בחשבון תכונות הבאות, כל תכונה נוספת זה בונוס.

צבעים מנוגדים ובולטים (שחור ולבן וצבעים אחרים). אם יש לכם כבר אוניברסיטה לתינוק ואין ניגוד בצבעים זה לא נורא, רק הוסיפו לאוניברסיטה צעצועים שלכם בצבעים מנוגדים בכדי לתמוך בצרכים לפיתוח הגירוי החזותי

מתלים - בהם תוכלו להשתמש להוסיף ולתלות עצמים נוספים כמו רעשנים או צעצועים לפיתוח שיניים

אוניברסיטה לתינוק מעץ -  התינוק הנולד מביט סביבו ומתחיל להכיר את עולמנו. תחילה פעילותו היא פסיבית אולם עד מהרה פעילותו הופכת לאקטיבית, אוניברסיטה מעץ הוא אביזר שמכוון את הרך הנולד קדימה עוד ועוד.

מבנה המתקן מבנה אוניברסיטה מעץ הוא די שגרתי, שתי "צלעות" מעץ וביניהן מוט מעץ המחבר אותן ומשלים ביציבות המתקן. המבנה הזה יוצר אפשרויות רבות לגירוי הרך הנולד, צבעים חמים של אביזרים הדבוקים על הצלעות  משמשים כאובייקטים מנגישים לגווני הצבעוניות השונים. המוט המחבר בין הצלעות משמש גם הוא כמתקן תליה לאביזרים מתנדנדים, צבעוניים ולעיתים גם רועשים. גובה המוט צריך להיות גבוה מהיד המושטת של התינוק ושיאפשר לתינוק לנוע / לזחול ללא הפרעה ממנו.מבנה האוניברסיטה, האביזרים הנלווים, הצבעים והצורות שלהם מגרים תינוק כבר מיומו הראשון להתחיל לפעול ולפתח את מיומנויות היסוד כבר מההתחלה, מבטים לצדדים - זוהי הפעולה הראשונה שתינוק בין חודשיים ומעלה מופעל על ידי האוניברסיטה, כאשר התינוק שוכב על הגב במרכז האוניברסיטה האביזרים על צלעות המתקן ובמיוחד על המוט המרכזי מושכים את תשומת ליבו ומגרים אותו להזיז את ראשו להסתכל ולהבחין בצבעים ובצורות השונות

קשר יד ועין - האביזרים ולרוב טבעות העץ גורמים לתינוק לנסות להגיע אליהם ולתפוס אותם. פעולה בסיסית זו הינה משמעותית ביותר ומהווה שלב מפתח בהתפתחות הראשונית של התינוק  וביכולות שלו לכוון את ידיו. תנועת גוף - האביזרים הצבעוניים מגרים את התינוק לנסות ולהגיע אליהם, פעולה זו כשלעצמה מניעה את גוף התינוק, לעיתים כשלב ראשוני בהתהפכות מהגב לבטן, ויותר מאוחר כהכנה לזחילה.  ברוב מתקני האוניברסיטה ניתן להגביהה את המוט המרכזי כאשר התינוק גדל, תכונה זו כאשר המרחק של המוט מהתינוק גדל גורם לתינוק להגביר תנועותיו ולהתאמץ עוד ועוד בהרמת הגוף בכדי להגיע לאביזרים התלויים.

תחילת הליכה- חלק מדגמי האוניברסיטה מעץ מצויידים בגלגלים בחלק אחד של כל צלע,  כלומר ניתן "לדחוף" את האוניברסיטה לכיוון מסויים. כאשר התינוק מתחיל בצעדיו הראשונים, משמשת האוניברסיטה כהליכון שעליו נשען התינוק בצעדיו הראשונים.

איפה ניתן למצוא אוניברסיטה מעץ?

החנות ואתר המכירה של ריצ'רץ' וודי מייבא דגמי האוניברסיטה מעץ  מחברת HEIMESS הגרמנית וכיום ניתן למצוא שלושה דגמים בשלושה רמות מחיר שונות

אוניברסיטת הדוב - האוניברסיטה ברמה הזולה ביותר  ניתנת לכיוון לשלושה גבהים שונים 

אוניברסיטת הברווזים -  אוניברסיטה ברמה בינונית וניתנת לכיוון לשישה גבהים שונים 

אוניברסיטה והליכון - אוניברסיטה ברמה הגבוהה ביותר כל הדגמים מגיעים באריזה מותאמת לתינוק, אטרקטיבי, קישוטי, חזק ואיתן ושימושי והמידות זהות לכל הדגמים

סיכום

הצגנו כאן שש סוגי תועלות שאוניברסיטה לתינוק עוזרת ומעודדת התפתחות בהם.  מיום לידתו מתפתח התינוק במגוון תחומים רוכש ומשפר מיומנויות בסיסיות והשתדלנו כאן להצביע כיצד אוניברסיטה לתינוק תתרום להתפתחותו. 

לריצ'רץ' וודי - צעצועי עץ קטגוריה שלמה של מוצרים לתינוק שנולד הנמכרים און ליין באתר בכתובת www.toys-woody.co.il או בחנות הפיזית  ברחוב הצפירה 13 ירושלים