28 Mar
28Mar

התעניינות קורן בנושא דינוזאורים ולחפש משחקי דינוזאורים החלה קצת אחרי גיל ארבע. מאיפה זה הגיע וכיצד עולם דינוזאורים וילדים הפך לנושא מדובר במשפחת גלעד? ננסה להסביר כאן.  

גיא לא יודע מה הצית סקרנות זאת אבל היום המקום האהוב ביותר שקורן בנו מעדיף לבלות נמצא באגף הדינוזאורים במוזיאון הלאומי. גיא מספר על בנו קורן "הילד אוהב את ההרגשה האין סופית בחיפוש בתוך ביצת דינוזאור או בחפירת ערכת דינוזאורים, יש כל כך הרבה מידע והוא אוהב את השמות הארוכים של הדינוזאורים ואוהב ללמוד ולהכיר בהבדלים בתקופות הפרי היסטוריות. זה נראה שהוא לא יכול כלל להפסיק ללמוד, ותמיד יש לו מה ללמוד עוד". 

קורן משתייך לחברה טובה. כמו כמעט חוק אוניברסלי, ילדים אוהבים דינוזאורים. אוהבים משחקי דינוזאורים ופאזל דינוזאור זה אתגר מאוד מושך עבורם, ביטוי נפוץ בנושא אומר  "אם אתה לא אובססיבי לדינוזאורים כמו ילד אתה בטוח מכיר מישהו שהוא אובססיבי לדינוזאורים". 

ילדים האלו יכולים לשלוף בקלות השמות המדעי לעשרות אם לא למאות הדינוזאורים, הם יכולים להגיד לכם מה יצורים אלו אכלו, איך הם נראו, ואיפה הם חיו, הם מכירים בהבדלים בין העידן המזוזואי לעידן הקרטיקון. רמת עומק הניסיון בדינוזאורים לילדים יכולה להיות ברצינות מדהימה, במיוחד כאשר מביאים בחשבון שאדם מבוגר יכול לציין אולי לכל היותר עשרה דינוזאורים

ביצת דינוזאורים

 למה ילדים אוהבים דינוזאורים

 דינוזאורים שייכים לעולם המסתורי, לרוב הם מאוד גדולים, מפלצות במונחים חדשנים, לילדים יש הרבה שאלות והסקרנות שלהם צריכה להיענות. בחיפוש אחר התשובות הילדים לעיתים מפתחים התעניינות מוגברת בדינוזאורים. תקופה זאת היא בריאה, ילדים יכולים לרכוש ביטחון באיסוף ורכישת המידע בנושא חיות אלו ודרך לימודים עצמאיים, מהלכים אלו חשובים שיכולים להפוך אותם לילדים חכמים יותר מחבריהם.

לעיתים ילדים בעצמם יציגו לך דרכים חדשות כיצד ללמוד ולשחק בדינוזאורים, ביצי דינוזאורים או ערכות חפירה הם משחקים אהובים מאוד בקרב הילדים, כאשר ההתעניינות הגוברת שלהם מתפתחת אתה יכול רק לצפות בהם משחקים ולהקשיב לדבריהם בנושא. אנו יודעים מדעית שמשחק בדינוזאורים עוזר לילדים לפתח ולהגדיל את מוחם ולכן יש לתת להם למצוא דרכם לנושא.

פאזל תלת ממד להרכבת דינוזאור

 תועלות חשיבתיות לילד מהתשוקה והאובססיה לדינוזאורים 

מדענים מכנים אובססיה כמו של קורן "התעניינות מוגברת", חוקרים לא יודעים בדיוק מה מדליק אותם, רוב ההורים לא יכולים להצביע מהו הרגע או האירוע שהתחיל התעניינות הילדים בנושא, אבל לכמעט שליש הילדים יש נקודה בזמן בין גיל שנתיים ועד גיל שש שנים. 

לחלק מהילדים ההתעניינות מגיעה בשלב מאוחר יותר בילדות. כאשר מחקרים מראים שנושאי התעניינות המשותפת ביותר הם כלי תחבורה כמו מטוסים, רכבות ומכוניות הנושא הפופולרי הבא בתור הינו דינוזאורים.

צריך להגיד זאת בבירור  זה לא דור מסוים, התעניינות מוגברת בדינוזאורים היתה בדור ה X וילדי שנות ה90 יכולים לחזור אחורה בשנים ולראות סרטי הדינוזאורים, אולם ההתעניינות בדינוזאורים ובכל הסובב אותם כיום הוא לא פחות מבשנים עברו. ההבדל היחידי נמצא במספרים. במשך שנת 2016 התגלו 30 דינוזאורים חדשים, שהביאה את רשימת פוטנציאל הדינוזאורים הפייבוריטים ליותר מ 700 שהוא אכן מספר עצום. 

חוקר המאובנים קנט לאקוברה (Kenneth Lacovara ) היה נער צעיר עם התעניינות מרובה בדינוזאורים שלא נחלשה בחלוף השנים, בשנת 2005 קנט לאקוברה גילה דינוזאור ענק צמחוני בדרום פאטאגוניה וכינה החיה בשם דרדנוגהטוס,  שגובהה היה מעל לשתי קומת בניין ומשקלה יותר ממטוס בואינג 737.  כיום מר לאקוברה הוא מנהל ומקים מוזיאון הטבע והיקום הענק בניו ג'רסי Fossil Park.

הורים המבקרים בפארק מספרים לו בקביעות על ילדיהם המשוגעים לדינוזאורים. מר לאקוברה שומע עוד ועוד מהורים - "הם יודעים את כל השמות ואנחנו לא מבינים כיצד הם מעודכנים בכל המידע". אבל מר לאקוברה (Lacovara ) יודע או לפחות יש לו כמה השערות ותיאוריות לגבי זה, 

הוא מסביר: "לדעתי לרוב הילדים האלו, הטעימה מן המסתורין ביחד להרגשתם כמומחה בנושא מסוים וכן שליטה במשהו שההורים או המנחים לא יודעים. זה נותן להם את הרגשת העצמאות, הבגרות והכוח, ההורים שלהם אולי יכולים להזכיר 3-4 דינוזאורים והילדים יכולים לציין 20 כאשר הם נחשבים כמומחים אמיתיים". 

מר קלי חן (Kelli Chen ) מטפל מקצועי בפסיכולגיה וברפואת ילדים מוסיף שהתעניינות מוגברת ועמוקה היא מאיץ בביטחון עצמי לילדים.

ערכת חפירה לחיפוש דינוזאור

מה חולמים תינוקות וילדים קטנים

לרוב אלו חיות, ודינוזאורים הן חיות המציתים את הדמיון. הדינוזאורים מזינים משחקים דמיוניים המיועדים לקטנים כי הם מייצגים את הוריהם הרבה יותר גדולים וחזקים מהם, אבל במשחקים אחרים הם מסמלים את הילד עצמו כי יש להם תכונות שהילד היה רוצה שיהיו לו.  עוצמתי, עצום, חזק, כמעט בלתי מנוצח, זה יהיה כל כך נהדר להיות כמוהם

מיומנויות קוגנטיביות מחקר בשנת 2008 הראה שילדים בעלי התעניינות מוגברת במיוחד בתחום מסוים כמו דינוזאורים מקבלים תועלת מיוחדת בפיתוח יכולת קוגנטיבית. המחקר מצא שהתעניינות מעמיקה ממושכת במיוחד בתחום מושגי כמו דינוזאורים עוזר לילדים לפתח הגדלת הידע בהתמדה, תשומת לב גדולה יותר לפרקי זמן קצובים ויכולת עיבוד עמוקה במידע. 

בקצרה הם הופכים את הילדים ללומדים טוב יותר וחכמים יותר. עשרות מחקרים מגבים ומראים זאת. שלושה מחקרים שונים מצאו שילדים בוגרים עם התעניינות מוגברת הובילה אותם להיות עם אינטלגנציה גבוהה מהממוצע.

מר קלי חן (Kelli Chen ) ממשיך וטוען שהתעניינות מוגברת (ואובססיבית) בדינוזאורים יכולה להיות דרך הילד בו הוא לוקח נושא חדש באופן שמרגיש לו מוכר תוך התעסקות כיפית ומהנה. העלאת שאלות. מציאת תשובות, ורכישת ניסיון תוך כדי תהליך לימוד בכללותו. "מחקר" הנושא, והפיכתו לעיקרי מהווה תהליך מועיל, זאת בגלל שכך אנו בונים קריירה של מבוגרים. הפעילות הראשונית לילד היא המשחק ולכן הם הולכים בעקבות תפקידם לשחק תוך התבוננות בדברים שמעניינים אותם ללמוד".

פאזל תלת ממד להרכבת דינוזאור

מתי זה מתחיל וכיצד זה נעלם

זה כנראה לא במקרה שטווח הגילאים להתפתחות התעניינות מוגברת מכסה מגיל המכסימלי במשחקים מבוססי דמיון. (שזה בין הגילאים שלוש עד חמש שנים). 

מיכאל ברידג'ס , אנליסט מידע בן שלושים העובד עבור עיריית ניו יורק אומר שהתאהב בנושא הדינוזאורים בכיתה א. לאחר זלילת כל ספר דינוזאורים שמצא בספריית בית ספרו, הוא כתב ואייר תמונות ספריו. בכיתה ב הוא אמר למבוגרים סביבו שרצונו להיות פלאונטולוג (חוקר מאובנים), מיכאל ברידג'ס הוסיף :" ישנם כאלו דברים ענקיים שהיה לי קשה להאמין, רציתי לחקור ולהעמיק בנושא זה בכדי להוכיח לעצמי שהם אכן אמיתיים, כילד אתה כל כך קטן, וזה אפילו יותר מפחיד לחשוב על דינוזאור שעמד בגובה 10 מטר, הם היו פשוט הדבר העצום ביותר שיכולתי לדמיין." בכיתה ג ההתעניינות שלו התעממה ופחתה במעט, זה אכן גם משותף לכל הילדים, 

התעניינות מוגברת פורצת בחדות ובמהירות. במחקר שפורסם בשנת 2007, חוקרים שעקבו עם הורים ל 177 ילדים מצאו שההתעניינות נמשכה בטווח גילאי שישה חודשים לשלוש שנים.

ישנם מספר סיבות שילדים מפסיקים לרצות ללמוד דבר מסוים או להתייחס לנושא מסוים. אחד הדברים הגדולים לכך נובע באופן אירוני בית הספר. כשהם נכנסים למערכת וסביבת לימוד מסורתית מצופה מהם להשיג טווח מטרות במספר נושאים מגוונים, מה שלא משאיר מקום נוסף להתמחות ייחודית בנושא אחד.

אליזבת שאטל פסיכולוגית ומטפלת בזוגיות ובמשפחה בנורוורק, קונטיקט אומרת "זאת לא נפילה בבת אחת או לחילופין, עכשיו אני שונא דינוזאורים, זה רק שחיי הנער הופכים לעסוקים יותר, העולם נפתח בפניהם ונושאים אחרים מגיעים אליהם ומושכים תשומת ליבם". וישנו גם היבט חברתי לדעיכת ההתעניינות הגוברת. הילדים מתחילים להתחבר ולגלות עניין עם חבריהם לגיל / לבית הספר על בסיס יום יומי ואז מבחינים שלא כל אחד מהם מתעניין בדינוזאורים כל הזמן. 

גב. שאטל ממשיכה ואומרת: "הורים הירגעו, חברים דמיוניים הם חלק לגמרי נורמליים בחייהם של הילדים". ייתכן שבבית ההתעניינות היתה מוגברת, וגם היה המשוב חיובי. "קורן יודע שזה פטרודאקטי, קורן הוא גאון", כאשר אתה מתגאה שוב ושוב לצבירת מידע לנושא מסוים, אתה נמצא במסלול לעולם הדינוזאורים, אבל אז הלימודים בבית הספר מתחילים והמשוב החיובי זז לנושאים אחרים, " קורן משחק נפלא עם חבריו, קורן משתף עם חבריו את הצעצועים שלו וכדומה "

ארבעה דינוזאורים בקופסה אחת

האם ילדך מתעניין התעניינות מוגברת (אובססיבי ) בדינוזאורים

זהו כנראה עניין משותף להורים לגלות שילדיהם מתעניינים בדינוזאורים זמן מה לאחר שההתעניינות כבר התפתחה. לפי מחקר פסיכולוגי שנערך ב 2008 ופורסם במגזין "התפתחות קוגנטיבית" ילדים נוטים לפתח התעניינות מוגברת לרוב בדינוזאורים מבלי שהוריהם שמו לב לעניין. 

בדרך כלל זה קורה בסביבות גיל ארבע שנים. אתה עשוי לשים לב שילדך מסוקרן יתר בדינוזאורים, הילד יגלה בקיאות רבה ויפגין זיכרון מיוחד לעובדות ופרטי מידע אודות הדינוזאורים, יבלה שעות על גבי שעות בעיון ספרים ובתמונות, 

זהו מאפיין משותף לילדים בגיל התפתחותי זה, זהו דבר שחוקרי מאובנים ממליצים לעודד ולהשקיע בילדים. חוקרים מאמינים התעניינות מוגברת בדינוזאורים נובעת מדחף הילד לסקרנות וגילוי.  דינוזאורים הוא תחום מדעי נגיש לילדים, מוחם הצעיר והצלול יכול לאסוף ולהבין את עולם החיות המדהימות האלו מבלי הצורך לדעת חוקי מתמטיקה או כימיה. אלו פשוט חיות שנכחדו.

ילדים רבים ירצו מאור לשנן כל פרט שהם ידעו אודות דינוזאורים, התפתחות הסבלנות ללימוד נושא מסוים עוזר לבנות ערכת יכולות חשובות, לילדים יש שאלות שהוריהם אינם יכולים לענות ועתה זאת ההזדמנות שלהם לחפש תשובות בעצמם. .

ערכת חפירה דינוזאור

 מדוע ישנם ילדים שמתעניינים במיוחד בדינוזאורים כאשר אחרים לא מתעניינים בזה

במחקר הנוכחי בנושא ילדים ודינוזאורים, מגמה אחת מציינת שלרוב בנים מפתחים התעניינות מוגברת לנושא מבנות. מדוע ההבדל?

חוקרים חושבים שלימוד נושא דינוזאורים מפתח במחשבה יכולת לחשוב באופן שיטתי, בלומר היכולת החשיבתי לסווג ולמיין מידע. מוח הבנים נוטה בצורה טבעית יותר לחשיבה שיטתית מאשר מוח הבנות (אשר נראה שמוחן מוטה לרגש יותר מאשר לשיטתיות). חוקרים חושבים שבנים יכולים להינות בקלות יותר ממידע על דינוזאורים המבוסס על סיווגים. אבל אל תסיקו שבנות המתעניינות בדינוזאורים הן יוצאות מהכלל. 

מאמרים שונים וחוקרים חברתיים מציעים שבנים נוטים להתעניין מדינוזאורים בגלל הכרח חברתי ולא בגלל הבדלים קוגנטיביים. התעניינות מוגברת נוטה להתפתח ולהתגבר כשחבר למשחק משתף אותם, זה נראה נפוץ יותר שבנים בדרך כלל מוצאים בנים אחרים המתעניינים בדינוזאורים ומשם הדרך לפתח התעניינות מוגברת גדולה יותר מבנות אשר יכולות לקבל משוב חברתי שלילי על כך. 

לאור מחקרים  בתחום זה כ 40% מהילדים מפתחים התעניינות מוגברת במשחק / נושא מסוים, זה כולל דינוזאורים אבל יכול לכלול גם מטוסים ובובות. בכל מקרה כשילד מגלה התעניינות מומלץ להורים לעודד אותו לחקור ולהעמיק בו. 

פאזל תלת ממד  להרכבת דינוזאור

למה ילדים צריכים ללמוד אודות דינוזאורים

ילדים המתעניינים בדינוזאורים מגלים עניין במשחקי העמדת פנים (משחק בכאילו) ונוטים למחשבה מדעית, בנות המפתחות התעניינות בדינוזאורים ייתכן ויגדלו עם התעניינות ממושכת במדעים ובמחקר, מה שייתכן ישפר ויקטין את הפער בין המינים בקהילה המדעית. 

התעניינות מוגברת בדינוזאורים יכולה להיות הגרעין ההתחלתי עבור הילד לקראת התעניינות במדעים. ילדים מבינים ומכירים עולם ע"י שאלת שאלות וחיפוש תשובות תוך יצירת קשרים בו זמנית בין נושאים שונים. אם הם שואלים שאלות והוריהם לא יכולים לענות להם הם לומדים למצוא תשובות במקורות אחרים. 

למרות שההתעניינות המוגברת בדינוזאורים הולכת ופוחתת בגילאי בית הספר (שכנראה הדרישות והציפיות מהם בנושאים רחבים אחרים גוברים) ההנאה במחקר, הגילוי ויצירת ההקשרים של יצורי הדינוזאורים מובילה חלק מהילדים למצוא את אותה הנאה בלימודי מדעים.

ביצת דינוזאור

 התעניינות מוגברת מביאה תועלות להשכלה עתידית.

קוגנטיביות, נראה שיש תועלות רבות להתעניינות מוגברת בדינוזאורים, מחקר שנערך בשנת 2008 ע"י אוניברסיטת אינדיאנה ואוניברסיטת וושינגטון מצא כי הזדמנויות לפיתוח התעניינות מוגברת כמו בנושא הדינוזאורים, יכול להוביל ילדים לשיפור יכולות מיקוד והקשבה לעיבוד רעיונות מורכבים בדרכים שיטתיות. עם כל גילוי דינוזאור חדש ילדים יכולים ללמוד על הדמיון וההבדלים בין כל אחד מהם ויכולים ללמוד את משמעות השלמות. 

הלימוד בנושא דינוזאורים חשוב היות והנושא שאנו האנושות ככלל שואפים להעריך. אנחנו סקרנים בכך שהם שלטו בעולם, אבל חשוב יותר לילדים, אנחנו לא צריכים לפחד מהם כלומר לקשר זאת עם לימוד הנושא בבטחה. בנוסף ילדים שיכולים לשנן עובדות אודות דינוזאורים יהנו להרגיש טוב מידיעה נרחבת בנושא מסוים ממבוגרים שהם מכירים. הבנה זו מניעה אותם להעמיק  בידע שלהם בכל התחומים 

האם שמתם לב שילדים יכולים לקלוט ולהגות שמות דינוזאורים כאשר רוב המבוגרים מתקשים בזה מאוד. מבוגרים יכולים להנות מלימוד מידע הדינוזאורים ביחד עם ילדם, זאת יכולה להיות דרך טובה לשילוב ויצירת קשרי לימוד חיוביים, הורים ומחנכים צריכים להדגים שלימוד זה תהליך ארוך מהנה ורציף לאורך כל הזמן

ביצה ענקים המכילה חלקים לארבעה דינוזאורים

למה חשוב לכולנו להתעניין בדינוזאורים 

מר לאקוברה יודע שרוב הילדים עם התעניינות מוגברת בנושא הדינוזאורים לא יהפכו לחוקרי מאובנים, כך שרובם יגדלו ויהפכו למבוגרים עם רקע וזיכרונות מהתקופה שהתעניינו בדינוזאורים, 

טד טוק כתב בשנת 2016 בספרו "למה דינוזאורים חשובים" שהדינוזאורים חשובים לאנושות כולה, הוא הכניס והציף את הנקודה שדינוזאורים הם באמת חשובים ולא רק לאנשים אשר מעמיקים בהם. בספרו הוא כותב : רוצה לתכנן מערכת להזיז מטען כבד מעל שטח מסוים? דינוזאורים עשו זאת. רוצה להבין מערכות קירור פסיביות? סוגים מסוימים של דינוזאורים היו מומחים לכך, מתעניין בשילוב והעלאה בטכנולוגיה חדשה? הבט בדינוזאורים.

ישנן דוגמאות רבות מלווה בהסברים או תהליכים ברכישת תכונות שלא היו מלכתחילה נרכשות. מאז ומעולם בני האדם היו סקרנים לדעת כיצד לעוף והתקשו למצוא זאת כאשר הדינוזאורים עשו זאת לפני למעלה מ 150 מיליון שנה.

מדבקות רב פעמיות של דינוזאורים

סיכום

עולם הדינוזאורים מושך את הילדים, מחקר ומשחק בדינוזאורים מפתח מיומנויות הילדים, הן בתחום החשיבה השיטתית והן את המיומנויות הקוגנטיביות. התעניינות מוגברת בדינוזאורים היא שכיחה מאוד ודועכת לרוב עם הכניסה לבית הספר. משחק ולימוד בצוותא הכולל הורים וילדים בעולם הדינוזאורים משפר משמעותית את הקשר ואיכותו בין ההורים לילדים.

לריצ'רץ' וודי - צעצועי עץ קטגוריה שלמה של מוצרים לעולם הדינוזאורים הנמכרים און ליין באתר בכתובת www.toys-woody.co.il או בחנות הפיזית  ברחוב הצפירה 13 ירושלים