10 Dec
10Dec

כללי 

חרוזים הם עצמים שנמצאים בחיי האדם שנים רבות, החרוזים הטבעיים ביותר הם חרוזי עץ שמלווים את האדם עוד מתקופת האדם הקדמון, הסינים השתמשו בחרוזי עץ בכדי לפתח את תורת המתמטיקה ולימוד חשבון ופיתחו את החשבונייה (עליה נפרט בהמשך)  הפעולות עם חרוזים יכולות להיות במספר ממדים  אולם הפעולה הנפוצה ביותר היא השחלת חרוזים  ובוודאי השחלת חרוזי עץ. לילדים 

השחלת חרוזי עץ או משחק השחלה

השחלת חרוזים המוכרת גם כיצירת שרשרות חרוזים היא פעולה חשובה עבור תינוקות וילדי גנים, השימוש במשחק השחלה ידוע כמוביל ביתרונות ותועלות התפתחותיות, לכן לא פלא שאתם תמצאו קערת חרוזים לילדים או שרשרת חרוזים לילדים בכל גן ילדים. למרות שחרוזים וביחוד חרוזי עץ לילדים. לא נראים כמשחק כיפי ובטח לא נוצץ ומיוחד כמו של רוב "צעצועי התפתחות", לחרוזים  ולמשחק השחלה יש ערך רב ככלי לימודי לכל ילד. 

באיזה גיל הילד יכול להתחיל להשחיל חרוזים? 

השחלת חרוזים יכולה  להיות פעילות מאתגרת ולהבנה מה לעשות יכולה להמשך זמן מה.  זאת כתלות בבשלות הילד ובהתפתחותו  המוטורית. תינוקות בני 18  עד 24  חודשים   יתחילו לנסות להשחיל חרוזים גדולים ואפילו אובייקטים אולם ללא בקרה מכוונת. בגילאי 4-5 הילד אמור להיות מסוגל להשחיל חרוזים בגודל רגיל  (כמו אלו) ואפילו לייצר סדר בהם תוך כדי ההשחלה.  שימו לב שהציפייה להשחלת חרוזים קטנים (המשמשים לשרשרות לצוואר או צמידים) היא מאתגרת גם לבני 6-8 שנים. 

איך אתה משחק עם השחלת חרוזים?

השחלת חרוזים יכולה לשמש כמשחק כמו שפעולת ההשחלה נעשית, שניתן לשדרג את המשחק כשמשתמשים בצעצועים נוספים בכדי לאמן ולשפר את אופן ההשחלה. 

פעילויות השחלת חרוזים לתינוקות

אם אתה מציג לתינוקך השחלת חרוזים, מומלץ להשתמש בחרוזי עץ גדולים ואפילו ענקיים ובכך להפוך את פעולת ההשחלה לקלה חותר. מוצר נפוץ לגיל הרך הוא מבוך החרוזים. מוצר זה מאופיין בכך שחרוזי עץ צבעוניים נמצאים על מסילות. במתקן זה מעביר הפעוט את החרוזים מצד לצד תוך כדי לימוד הצבעים ושיפור המוטוריקה העדינה של הפעוט. מתקן מבוך החרוזים הינו משחק החרוזים המתאים כמשחק השחלה לפעוטות.

הדבר החשוב הוא שיהיה לתינוקך חשיפה רגילה לפעילויות השחלה. עם הזמן והתבגרותו התינוק יפתח וישפר את יכולות השליטה שלו ויהיה מסוגל להשחיל חרוזים קטנים יותר. ככלל, ברוב המקרים הגש לתינוקות  חרוזים גדולים אשר יש להם חורים גדולים,  ככל שהילד יגדל הוא יהיה מסוגל לשלוט ולהשחיל חרוזים קטנים יותר. אפשרות אחרת היא להשחיל חיות חביבות קטנות מעץ ופירות וירקות מעץ. ישנם ילדים שאוהבים לעשות זאת

פעילות השחלה לילדים בטרום חובה 

ילדך בטרום חובה מוכן לשחק ולהציג את מיומנותו והצגת רמתו להשחלה. לבדוק זאת אתה יכול להשתמש בכמה משחקי השחלה מהנים  מהסוגים הבאים:

השחל חרוזי עץ צבעוניים וגם בצבע טבעי, השחל מקרוני כשרשרת, השחל כפתורים או גלילית כשרשרת. ניתן גם לחורר פרחים או עלים ולצור איתם שרשרת לצוואר.  לילדים הגדולים בשכבת טרום חובה הצג סדרות ע"י בקשה להשחלה בסדר מסוים  כמו, אחד לבן ושניים אדומים, או שניים קטנים ושנים גדולים.

חרוזי עץ להשחלה

הבה ונחקור את חשיבות השחלת חרוזים עבור התפתחות ילדך

מה ההבדל בין השחלה לשזירה או רקמה?

המילים השחלה ושזירה נמצאות לרוב בשימוש באותו הקשר ולעיתים מתבלבלים ביניהם. חלק מצעצועי ההשחלה שאני מציע במאמר אפילו נקראים "צעצועי שזירה" במספר אתרים, אולם הם למעשה מתכוונים במקצת לדברים אחרים  השחלה זה למעשה שרשור חרוזים וגם עצמים אחרים על פתיל  (מתכת , חבל  או בד) כמו שיש בשרשרת על הצוואר, שזירה זו העברה והשחלה פנימה והחוצה בחורים בקליפה או במשטח כמו בשריכת שרוכי נעליים או שזירת שרשרת בגזיר קרטון עם חורים בו.

למה השחלת חרוזים טובה לילדים? הנה כאן מעט מתוך הרבה מאוד תועלות לפעילות השחלת חרוזים לתינוקות ולילדים בשכבת טרום חובה.

שיפור בשליטה מוטורית

השחלה היא דרך מצוינת לחיזוק שרירי האצבעות, ללמוד לשלוט באצבעות וכיצד הן מופעלות ביחד. פיתוח יכולות מוטוריות נכונות בילדות הוא הכרחי לילד הנדרש ללמוד להחזיק עפרון ולכתוב. לפעילויות השחלת חרוזים יש ערך רב יותר לפני כתיבה. בתקופה שהילד נמצא עדיין בגן חשוב יותר להקנות לו את היכולות המוטוריות הנכונות  מאשר לימוד של הילד הקטן כתיבה לפני הזמן. 

קואורדינציה דו צדדית

המשמעות בקואורדינציה דו צדדית היא שימוש והפעלה של שני צדי הגוף לביצוע פעולות כמו  הלבשה, חיתוך ניירות והליכה. ישנן תנועות שהן סימטריות (כמו מחיאות כפים) לחילופין (כמו ריצה) וכן ישנן כאשר משרשרים חרוזים. הילד חייב ללמוד להחזיק את החרוז ביד אחת כאשר שולטים בשרשרת עם התנועות הנוספות שדורשת יד דומיננטית ותומכת.

זיהוי צבעים

משחק בחרוזים הוא דרך נפלאה לתרגול וזיהוי צבעים, אין צורך להשתמש בחוברות טרום חובה ללימוד של צורות וצבעים. בזמן שילדך משחק בחרוזים בקש ממנו להעביר אליך את החרוז האדום, הגדר סדרת חרוזים בצבעים כמו כחולים וכתומים, או בקש מהילד להגיד בקול רם צבעי החרוזים אותם הוא משחיל.

תפיסה חזותית

תפיסה חזותית היא התוצאה בהבנת המוח מה שהעיניים רואות. תפיסה חזותית חשובה כבסיס ליכולת טרום קריאה וילדים צריכים לפתח את יכולותיהם לזיהוי אותיות בעזרת משחק, על ידי חשיפה לשורות , סדרות, וצורות, אותם הם יראו יותר מאוחר באותיות.

קואורדינציה וקשר יד ועין

שרשור חרוזים וביחוד  חרוזי עץ היא דרך טובה לאימון ושיפור קואורדינציה וקשר יד עין. אם ברצונך שהילד יעסוק יום אחד בספורט אז הפעל אותו זמן רב בפעילויות תנועתיות  אבל גם זמן רב בפעילויות מורכבות כמו משחק עם לוחות עם חורים לתרגל את העיניים והידיים לעבוד ביחד.

יכולות חשבונאיות מתקדמים

משחק בצעצועים עץ, קוביות וחרוזים מלמדים את הילדים את משמעות מספרים וכמויות. וכן התאמה של אחד על אחד. אתם יכולים גם להציג פעילויות תבניות לילדי טרום חובה שהם חשובים כיכולות התחלתיות לחשבון 

התמקדות  והתמדה 

פעילויות מוטוריות טובות דורשות לעיתים קרובות מהילד לשבת לזמן ממושך דבר שלאט לאט בונה את התמשכות תשומת לב הילד. ביצוע פעולה של דבר מורכב כמו השחלת שרשרת דרך חור זעיר ילמד את הילד לשבת לאורך זמן מרוכז. בנוסף ילמד איך להתמיד ולנסות שוב כאשר לא הצליח בפעם הקודמת. 

יצירתיות

ילדים מפתחים יצירתיות כאשר הם משחקים לבד, מעלים רעיונות ופותרים בעיות ואתגרים בעצמם. זה בסדר גמור להשתתף עם ילדך בפעילות כיפית, אבל אל תשכח להשאיר מספר אלמנטים / עצמים "נשכחו בצד" וראה מה ילדך יעשה איתם.  לרוב אתה תופתע מהתוצאות בפעולה הזאת

שפה

כשילדים נפגשים או מפעילים משחקים, הם לומדים את אוצר המילים הקשור לפעילות בו הם נוטלים חלק. כאשר ילדך משחיל חרוזים אמור לו מה היא הפעילות שהוא עושה. האם הוא משחיל חרוזים לשרשרת או למחרוזת? האם הוא יכול לחזור על רצף ההשחלה? איזה צבע לרוז העץ הוא משתמש עכשיו?  האם הוא משחיל חרוזים על עמוד ריק? האם החור בחרוז קטן מדי? 


חשבונייה עם חרוזי עץ צבעוניים

חשבונייה ככלי משחק, הנאה ולימוד

החשבונייה הופיעה ככלי לחישוב לפני מעל אלפיים שנה, ולפי חוקרים מסוימים אף יותר, ונמצאת בשימוש עוד בימינו במדינות שונות באסיה .אלו השולטים במיומנות החישוב באמצעות חשבונייה מיומנים לרוב גם בחישוב בעל פה, מכיוון שהייצוג הויזואלי של המספרים מסייע בהבנה עמוקה יותר של החישוב ומאפשר לדמיין את החישוב בצורה אינטואיטיבית. לכן, גם בגילאי טרום חובה מומלצת ההתנסות בחשבונייה מעץ לצורך לימוד חשבון כחלק מתוכנית הלימודים בתחום חינוך בגיל הרך. חשיפה בגיל צעיר לחשבון בצורה מזמינה ומשחקית תסייע בהתמודדות עם לימוד חשבון בשלבים מאוחרים יותר.

צעצועים מעץ

חשבוניות יכולות להופיע במגוון חומרים, אך מומלץ במיוחד השימוש בחשבונייה מעץ. עץ בניגוד למתכת למשל, לא מתחמם או מתקרר בקלות ושומר על טמפרטורה נעימה ובטוחה, ומרקם העץ מזמין למגע ומעורר סקרנות. עץ הוא חומר טבעי, עמיד ולא רעיל המתאים לשימוש בגילאים מוקדמים ובוגרים. בנוסף על כך, שימוש בעץ מזהם פחות  מצעצועי פלסטיק שנשברים בקלות, מתחלפים בתדירות גבוהה, ואינם מתכלים. גם חרוזים בחשבונייה מעץ הינם חרוזי עץ צבעוניים ונעימים למגע.

חינוך אנתרופוסופי

גישת החינוך האנתרופוסופי פותחה לפני כמאה וחמישים שנה כחלק מתפיסת עולם רחבה יותר הנוגעת לתחומים רבים. לפי גישה זו, הילדות היא פרק משמעותי ורגיש בחייו של אדם הדורשת השקעה והתעמקות בכל ילד, והתאמה לשלבי ההתפתחות השונים. קהילות רבות בישראל אימצו את הגישה ובתי ספר הדוגלים בשיטה זו הנקראת גם חינוך ולדורף נמצאים בכל הארץ. בחינוך האנתרופוסופי נפוץ השימוש בצעצועים פשוטים וקלאסיים העשויים מחומרים טבעיים כמו עץ. חינוך אנתרופוסופי רואה בהתפתחות הילד בשנים המוקדמות תהליך גדילה וצמיחה דרך חוויות גופניות. מאפיין מרכזי בגישה הזו הוא טיפוח סקרנות, דרך מפגש עם צעצועים שמגרים את המחשבה, הדמיון, ומפתחים את המוטוריקה העדינה והיצירתיות. לפי גישה זו, שאר הכישורים הקוגניטיביים והרגשיים של הילד יבנו על בסיס החוויות של הגוף, התנועה והחושים, המטופחים בגיל מוקדם. שימוש בחשבונייה מעץ מספקת התנסות חווייתית התואמת את שלבי ההתפתחות המוקדמים ומהווה בסיס חשוב להתפתחות הילד.

סיכום

משחק והשחלת חרוזים ככלל וחרוזי עץ בפרט מקנה ועוזר לפתח לילדים  הקטנים  והגדולים יותר מיומנויות רבות וחשובות תוך כדי פעילויות מהנות לבד או ביחד עם ילדים והורים. השימוש בחרוזי עץ בטוח ונעים וגודל בחרוזים צריך להיות מותאם לגיל הילדים. לילדים הקטנים החרוזים צריכים להיות גדולים  וככל שהילד גדול יותר  גודל החרוזים יורד בהתאם.

ריצ'רץ' וודי - צעצועי עץ מוכרים און ליין באתר בכתובת www.toys-woody.co.il או בחנות הפיזית  ברחוב הצפירה 13 ירושלים  מגוון רחב של חרוזי עץ למשחק לילדים לגילאים השונים.