צעצועי עץ - משחקי פירוק והרכבה - כלי תחבורה

כתב: איתמר שטויאר

תאריך עדכון: 5/9/2021

הקדמה

עולמם של הילדים עשיר בכלי תחבורה אותם הם חווים במציאות היומיומית וכל ילד רוצה לשחק עם מכונית, רכבת, משאית או כל כלי תחבורה אחר. בטיחות צעצועי עץ מהווים דחיפה משמעותית בשילובם בעולם הילדים. הם עשויים מחומרים טבעיים וגם צעצועי העץ הצבעוניים צבועים על ידי צבעים על בסיס מים, מכאן שאלמנטים של פירוק והרכבה מובילים בתחום צעצועי העץ.

כלי תחבורה ומיומנויות נרכשות

כלי התחבורה מעץ משתלבים היטב בנושא זה ומביאים לידי ביטוי את היתרונות הגדולים של צעצועי העץ בהקניית מיומנויות ויכולות רבות ומגוונות לעולמו של הילד.

התמצאות במרחב ואבחנה בכיוונים. - כלי רכב מעץ מגרים את הילד לשחק בהם, לדחוף או למשוך אותם כאשר תוך כדי זה הם לומדים לנוע ביחד עם כלי התחבורה, לדחוף קדימה, למשוך אחורה, לעקוף עצמים אחרים. התפתחות זו של פעוט בין השנה - שנתיים היא בסיסית ביותר.

אבחנת צבעים, צורות וצבעים  - רכבת הקוביות היא צעצוע אהוב וידוע בפיתוח אבחנת הצורות, הקרונות הצבעוניים וצורות העץ השונות מנגישות לילד את נושא הצבעים והצורות

קטר עץ צבעוני מתפרק לבני שלוש ומעלה

מוטוריקה היא מיומנות שמתפתחת עוד ועוד. כלי רכב מעץ הניתנים לפירוק והרכבה משמשים כאביזרים חשובים בהקניית מיומנות זו.  הקטר הצבעוני  שאותו הילד יכול לפרק למספר מרכיבי עץ צבעוניים  ואחר כך להרכיבו מחדש מהווה אתגר, כמובן שאפשר להתחיל  עם רכבים פשוטים יותר כמו מערבל הבטון הצבעוני שמקנה למשחק ממד נוסף של הבנה והכרת טבעות מעץ בגדלים שונים להרכבה 

הג'יפ הצבעוני הוא שלב מתקדם במיומנות זו. פירוק החלקים עם "מברג" עץ, פירוק והרכבת הגלגלים מפתחים ומקנים לילד יכולות מתקדמות במוטוריקה שלו. משאית הכלים היא שלב נוסף בשיפור המוטוריקה ושיפור יכולות האחיזה של הילד. בשלב זה מעבר לנושאי פירוק והרכבה הילד נחשף לכלי העבודה ויכול "לתרגל" אותם בעצמו  על משאית הכלים. 

סיכום

צעצועי עץ מטבעם הם צעצועים שהילד צריך לעשות פעולות בכדי לשחק בהם, מכאן שמשחק בצעצועי עץ הינו זרז משמעותי בפיתוח מיומנויות של הילד כאשר זה קורה תוך כדי משחק מהנה של הילד.

כל אלו הן רק מספר מצומצם של דוגמאות של צעצועי עץ - כלי תחבורה אשר מהווים אמצעי מצוין לאפשר לילד לחוות את עולמו , לשחק ולחקות את המציאות סביבו , ליהנות משעות רבות של פעילות משמעותית תוך הקניית יכולות רבות ומגוונות לילד המתפתח בעזרת צעצועי עץ בריאים ובטוחים