דמקה הוראות משחק


דמקה הוא משחק לוח שמשחקים בדרך כלל על לוח בן 64 משבצות (8 על 8) – אותו הלוח שמשמש גם למשחק השחמט. ישנן גרסאות של המשחק המתקיימות על לוח בן 100 משבצות (10 על 10), אבל מכיוון שמשחק זה לא נפוץ בישראל, נתרכז בגרסה ה-"פשוטה" יותר.

סידור הלוח

 בתור התחלה, מניחים את הלוח כך שהמשבצת הימנית ביותר בשורה הקרובה לכל שחקן תהיה לבנה (כמו בסידור לוח שחמט). את האבנים מסדרים על המשבצות השחורות בלבד (כמו בתמונה למטה), וההתקדמות במהלך המשחק נעשית רק על המשבצות האלו באלכסון 

בתחילת המשחק אבני המשחק מונחות בשלוש השורות הראשונות. כאשר אבני השחקן השני מוצבות בצורה דומה בצד השני של הלוח. לפי הנוהג השחקן הלבן מבצע את המהלך הראשון, והשחור עונה עליו. כל צמד תנועות נחשב "תור" משחק אחד.


איך משחקים דמקה

מטרת המשחק היא להוריד מהלוח ("לאכול") את כל אבני המשחק של היריב. שחקן שנשאר ללא אבנים מוכרז כמפסיד

תנועה

מהרגע בו אבני המשחק מסודרות בסידור הפתיחה, הן יכולות לזוז רק קדימה (למעט כש"אוכלים"), ורק באלכסון. כל שחקן מניע בתורו אבן משחק באלכסון, ממשבצת שחורה אחת למשבצת שחורה סמוכה בכיוון היריב. על המשבצת להיות פנויה מכלים, כלומר לכל אבן יש שתי אפשרויות תנועה – לכיוון היריב ימינה ולכיוון היריב שמאלה – וכל אחת מהן עשויה להיות חסומה.


"אכילה"

דילוג (או אכילה) מתבצע כאשר אבן משחק מונחת במשבצת סמוכה לאבן היריב, ומעבר לאבן היריב יש מקום פנוי. כאשר דילוג אפשרי, חובה לבצע אותו, אך לכיוון קדימה בלבד. "אכילה" מבוצעת על ידי מיקום האבן במקום הפנוי שמעבר לאבן היריב והסרת אבן היריב מן הלוח. אם בתום הדילוג אפשרי דילוג נוסף – חובה לבצע גם אותו באותו התור. אין הגבלה על מספר הדילוגים הרצופים ועל כיוונם, כלומר בדילוג כן מותרת תנועה אחורה. אם אחד מהשחקנים לא אכל אבן של השחקן היריב, האבן ששיחק איתה פסולה ("שרופה").

מלכה

 כשאבן משחק מגיעה לשורה האחרונה, היא הופכת להיות "מלכה", המסומנת על ידי אבן משחק כפולה, המונחות אחת על השנייה. 

בניגוד לאבן רגילה, מלכה יכולה לנוע לכל הכיוונים, כלומר גם אחורה (באלכסון) וללא הגבלה על כמות המשבצות שבדרך. כן היא יכולה לבצע דילוגים ("לאכול" בכל כיוון. כמו כל אבן משחק, היריב יכול לדלג על המלכה ולהוריד אותה מהלוח.  לאחר הדילוג, המלכה יכולה לעצור בכל אחת מהמשבצות שבהמשך האלכסון

סיום המשחק

המשחק מסתיים כאשר לאחד מהשחקנים לא נותרו כלל אבנים על הלוח, או כאשר אין לו לאין להזיז את אבניו הנותרות מכיוון שהן חסומות בכל הכיוונים. בנקודה זו הוא מפסיד, והשחקן השני יוגדר כמנצח. כמו כן, שחקן יכול לפרוש מהמשחק (ולהפסיד) בכל שלב. משחק יכול להסתיים בתיקו אם: 

  • כאשר האבנים על הלוח אינן מאפשרות הכרעת ניצחון (למשל שני מלכים מול מלך אינם מספיקים).
  • אם נעשו 50 מהלכים בהם לא השתנה מספר האבנים על הלוח.
  • אם מצב מסוים חוזר על עצמו 3 פעמים.
  • בכל שלב במשחק רשאי כל אחד מהצדדים להציע תיקו, והצד השני רשאי להסכים או לסרב.

גרסאות שונות של דמקה

 בגרסת דמקה אנגלית (או אמריקאית), אבנים רגילות אינן יכולות לבצע דילוגים נגד כיוון התנועה, ומלכה יכולה לדלג רק משבצת אחת לכל כיוון (כמו אבן רגילה). בגרסת הדמקה הישראלית קיימים כמה חוקים מקומיים – חלקם לקוחים מהדמקה האמריקאית וחלקם סתם מומצאים. הם גם לא מוגדרים בשם כלשהו (למשל "דמקה תורכית" וכדומה) – כך שיכול להיות מצב בו כל אחד מהשחקנים חושב על צורה אחרת של איך משחקים דמקה. לכן, חשוב ששני השחקנים יתאמו ציפיות לפני תחילת המשחק. דוגמאות לחוקים מקומיים לישראל: 

  • חוק ה"שרופים" הקובע כי לא קיימת חובת ביצוע דילוג (אכילה).
  • אם שחקן נשאר עם אבן אחרונה, היא רשאית לבצע תנועה גם נגד הכיוון (למטה בלוח).
  • אין הגבלה על מספר התנועות של מלכה.
  • אבנים רגילות ומלכות אינם מחויבים לסיים את שרשרת הדילוגים האפשרית, אלא באפשרותם לעצור בכל שלב.
  • הכרעת המשחק על פי השוואת כמות הכלים על הלוח בין שני היריבים.
  • אבנים רגילות אינן יכולות לבצע דילוגים נגד כיוון התנועה.

אסטרטגיה מנצחת

 כמה טיפים למשחק דמקה מוצלח: 

  • נסו תמיד לכבוש את פינות הלוח, הרי שם האבנים שלכם מוגנות.
  • נסו תמיד להציב את המלכה על האלכסון הגדול ביותר של הלוח, כך היא תהיה מוגנת ואפקטיבית.